bella666
Visste inte riktigt vilket forum jag skulle ställa frågan i men då riset är "oönskat" vänder jag mig hit.

Vi har en sommarstugetomt på en ö med blandskog. Både tall och björk. På stora ytor växer det lingon och blåbärsris som jag skulle vilja rensa bort.

En vän berättade för mig att riset är som ogräs. Rycker jag bort med rot och allt så kommer det bara tillbaka? Stämmer det?

Jag vet att jorden förmodligen är mager för att lägga gräsmatta men det är en annan sak.

Så min fråga är om det bara är att rensa bort eller om riset har en förmåga att komma tillbaka?
EKLO
Jag odlar på en liknande plats som din. Har också mkt blåbärsris och lite lingonris på naturtomten. Blåbärsriset vårdar jag i princip mkt ömt, för att jag gillar blåbär. Men på några ställen där bären inte är så många (mer skuggiga) har jag rensat undan för att få plats med grönsaksbäddar och rabatter.

Min erfarenhet är att blåbär växer tillbaka rätt snabbt, om man inte tar bort rötterna, och rötterna är lite bökiga att få upp, men inte omöjliga. Men frågan är nog vad du tänkt ha där istället? Som du säger är ju jorden mkt mager och hos mig ofta stenig och lätt där blåbären växer. Jag har fått lägga till rejält m kompostjord i upphöjda trädgårdsland där jag rensat bort.
addo

Gräv och kämpa som en galning, spruta massor av gift eller täck jorden med pressning/markduk eller liknande i ett par år.

Men tänk efter noggrant innan du tar bort riset och spara så mycket som möjligt. Blåbärsris är bra mycket enklare att sköta och vackrare än en halvrisig gräsmatta (vilket det kommer bli om marken/platsen inte passar gräsets behov).

Dessutom försöker jag återställa undervegetationen på en lite skogigare del av min tomt och vet därför att det tar otroligt lång tid för blåbärsris att komma tillbaka när man väl lyckats döda det. Jag märker dessutom en enorm skillnad på mängden fjärilar, hummlor och fåglar som håller till på den delen av tomten där riset är kvar, jämfört med gräsmattan. Så det är både miljövänligare, snyggare, mindre arbete och fler goda blåbär om du spar riset. smile.gif
Ewa L
Håller med Addo om att tänka efter rejält innan.

En tanke: Om man skulle kalka och ha fet jord där skulle inte riset självdö?

Själv kämpar jag nämligen för att behålla riset.
Gossen Ruda
Blåbär gillar inte nedklippning. Visserligen kommer det upp igen om man klipper det men regelbunden nerklippning tar snart död på det. Det är inte som kirskål. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon