Sylvestris
Hej!

Jag har lyckats med att ympa ett ppeltrd av sorten "Borgovskoje" eller ngot sdant. Trdplantan str nu i en liten kruka p ca 2-3 liter och r ca 25 cm hg.

Till saken hr att jag bor i lgenhet och har drmed inte mjlighet att plantera trdet p nskad vxtplats. Jag kommer flytta till eget hus inom ett r och d vill jag grna ha mitt lilla ppeltrd med mig.

Hur ska jag gra fr att "spara" trdet?

Alternativ:

- Plantera det direkt i marken i min stuga som ligger strax norr om Boden (zon 6). Sedan hoppas p att det klarar sig dr och drefter grva upp trdet och sedan flytta det till dess vxtplats nr jag kpt hus.

- vervintra det i kruka inomhus. Detta alternativ r jag osker p om det gr alls...

- vervintra det i kruka utomhus.

Vilket r bsta alternativet?

Jag vore vldigt tacksam om ngon kunnig kunde hjlpa mig s att mitt lilla trd fr strsta mjliga verlevnadschans! smile.gif

kerstinbern
Borgovskoje skall ju klara zon 6 s drfr borde det vara bst att grva ned krukan utomhus. Vad r den ympad p fr grundstam?
Sylvestris
Hmm det var en bra frga, jag fr helt enkelt ta reda p vad det r fr grundstam. Hur pverkar det?

Ska man grva ner hela plastkrukan och allt d eller tar man ur den ur krukan? Vad ska jag tnka p nr jag grver ner den? Sandig torr jord fr att undvika tjle?
IKS
Grundstammen pverkar vxtstt och hrdighet. B9 r absolut hrdigast som ger sm svagvxande buskiga trd som br bindas upp.

Sjlv hade jag en grundstam A2, i tvliterskruka som jag glmde bort att okulera frra sommaren, den blev kvar ute och var totalt genomfrusen, men s fort den tinade upp brjade grundstammen vxa igen utan skador.

Du kan vervintra plantan i kylskpet om du har plats, dock r 8 grader nstan fr varmt. Du kan ocks jordsl krukan p friland om den r ordentligt avmognad nr kylan kommer. Att vervintra i varm lgenhet r nog det smsta alternativet.

Om du undrar vad du har fr grundstam s brukan man kunna titta p kambiets frg, r det grnt innanfr barken r det A2 eller frmodligen ngon annan starkvxande grundstam, A2 (Alnarp) anses hrdig till zon 6 men har ibland problem att sakta ned och stanna tillvxten i rimlig tid hos starkvxande ppelsorter, drav fr tex. ker ofta krfta ven i de mildaste zonerna. B9 och B491 (Budowski) brukar vara rda innanfr veden och tminstone B9 r hrdig till zon 7.

Sylvestris
Nu har jag kollat upp grundstammen, den r A2. Vad innebr det fr mig som vill vervintra i Ume trakten?

Om man ska jordsl krukan, hur gr man d? ska man tnka p att blanda ut jorden med sand eller liknande?
kerstinbern
Grundtsam A2 klarar normalt utan problem till vxtzon VI, drnering r alltid bra, men om du inte har ren lerjord i krukan s tror jag inte att du behver blanda i sand.

http://www.ebeplant.se/index - Kopie_htm_files/Grundstammar 2013.pdf
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon