Sylvestris
Hej!

Jag har lyckats med att ympa ett äppelträd av sorten "Borgovskoje" eller något sådant. Trädplantan står nu i en liten kruka på ca 2-3 liter och är ca 25 cm hög.

Till saken hör att jag bor i lägenhet och har därmed inte möjlighet att plantera trädet på önskad växtplats. Jag kommer flytta till eget hus inom ett år och då vill jag gärna ha mitt lilla äppelträd med mig.

Hur ska jag göra för att "spara" trädet?

Alternativ:

- Plantera det direkt i marken i min stuga som ligger strax norr om Boden (zon 6). Sedan hoppas på att det klarar sig där och därefter gräva upp trädet och sedan flytta det till dess växtplats när jag köpt hus.

- Övervintra det i kruka inomhus. Detta alternativ är jag osäker på om det går alls...

- Övervintra det i kruka utomhus.

Vilket är bästa alternativet?

Jag vore väldigt tacksam om någon kunnig kunde hjälpa mig så att mitt lilla träd får största möjliga överlevnadschans! smile.gif

kerstinbern
Borgovskoje skall ju klara zon 6 så därför borde det vara bäst att gräva ned krukan utomhus. Vad är den ympad på för grundstam?
Sylvestris
Hmm det var en bra fråga, jag får helt enkelt ta reda på vad det är för grundstam. Hur påverkar det?

Ska man gräva ner hela plastkrukan och allt då eller tar man ur den ur krukan? Vad ska jag tänka på när jag gräver ner den? Sandig torr jord för att undvika tjäle?
IKS
Grundstammen påverkar växtsätt och härdighet. B9 är absolut härdigast som ger små svagväxande buskiga träd som bör bindas upp.

Själv hade jag en grundstam A2, i tvåliterskruka som jag glömde bort att okulera förra sommaren, den blev kvar ute och var totalt genomfrusen, men så fort den tinade upp började grundstammen växa igen utan skador.

Du kan övervintra plantan i kylskåpet om du har plats, dock är 8 grader nästan för varmt. Du kan också jordslå krukan på friland om den är ordentligt avmognad när kylan kommer. Att övervintra i varm lägenhet är nog det sämsta alternativet.

Om du undrar vad du har för grundstam så brukan man kunna titta på kambiets färg, är det grönt innanför barken är det A2 eller förmodligen någon annan starkväxande grundstam, A2 (Alnarp) anses härdig till zon 6 men har ibland problem att sakta ned och stanna tillväxten i rimlig tid hos starkväxande äppelsorter, därav får tex. Åkerö ofta kräfta även i de mildaste zonerna. B9 och B491 (Budowski) brukar vara röda innanför veden och åtminstone B9 är härdig till zon 7.

Sylvestris
Nu har jag kollat upp grundstammen, den är A2. Vad innebär det för mig som vill övervintra i Umeå trakten?

Om man ska jordslå krukan, hur gör man då? ska man tänka på att blanda ut jorden med sand eller liknande?
kerstinbern
Grundtsam A2 klarar normalt utan problem till växtzon VI, dränering är alltid bra, men om du inte har ren lerjord i krukan så tror jag inte att du behöver blanda i sand.

http://www.ebeplant.se/index - Kopie_htm_files/Grundstammar 2013.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon