Full version: Bladkaktusen blommar
Monarda
Kvällssolen silade genom bladen och gjorde färgen ännu mer glödande.

[attachment=76994:DSC_0492.jpg]
Eva i Skåne
Så vacker
ingaröbo
oj oj oj så fin.
Undrar om det är samma sort som jag har? Min kaktus har otroligt mycket taggar som fastnar så fort man råkar komma nära, har din också taggar/hullingar?
Monarda
Jag har ingen aning om sorten men den har bara små taggar utan hullingar, blommorna är stora ca 15 cm i diam. Rekord i knoppsättning i år, nära hundra knoppar har jag räknat till men alla orkar nog inte fram.

[attachment=77021:DSC_0508.jpg]

kenny2
CITAT (Monarda @ 21-06-2013, 11:37) *
Jag har ingen aning om sorten men den har bara små taggar utan hullingar, blommorna är stora ca 15 cm i diam. Rekord i knoppsättning i år, nära hundra knoppar har jag räknat till men alla orkar nog inte fram.

[attachment=77021:DSC_0508.jpg]

Denne var utrolig nydelig:) Har den fått en lang og kjølig hvileperiode i vinter, siden det blomstrer så kraftig i år? smile.gif
Monarda
Vinterförvaringen består av att dom hänger under takfönster, så det kan nog bli ganska svalt. Tidigt på våren flyttar dom ut på inglasade verandan och där kan nattemperaturen bli ner mot +5 och det gör nog mycket till för knoppsättningen. Där får dom sitta till långt in på hösten och när dom kommer in brukar dom blomma igen, fast inte lika mycket.

Den röda i förgrunden är en annan sort med mindre blommor, saknar tyvärr namn även på den.

[attachment=77185:PB070728.jpg]

En rosa variant.

[attachment=77186:P5010504.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon