|
malarmaster
19-06-2013, 20:24
jag började söka en målare inför sommarsäsongen redan i april,kom i kontakt med en kille som var villig att börja men då han var halvtidssjukskriven ville arbetsförmedling o fack ha ett ord med i leken. efter en massa frustration o pappersexercis fick jag IDAG 19 juni besked att det nog inte var läge att anställa min utvalde trots att han var rekommenderad av arbetsförmedlingen från början. Orsak? hemligt enl. arbetsförmedlingen. killen förkrossad men tar han mitt erbjudna jobb mister han sin halvtidssjukskrivning o full tid funkar inte för honom. jobbet gäller dessutom bara över sommaren. arbetsförmedlingen erbjöd 4 nya kandidater. villkor från mig att de skall vara utbildade målare. fick 4 namn som jag i kväll ringt runt till. samtliga hade redan jobb sedan flera månader tillbaks. samtidigt står de som arbetssökande hos arbetsförmedlingen,de är alltså inte avförda. jag förstår att hitta en arbetslös målare i juni är som att hitta en isbit i helvetet och jag sitter i skiten då jag överbokat. varför fick jag inget besked från arbetsförmedlingen i april eller maj? då hade chansen kanske varit större att hitta någon annan. den betydligt större och intressantare frågan är  m inte arbetsförmedlingens listor stämmer (och arbetslöshetsstatistiken bygger på den) hur hög är arbetslösheten egentligen? om samtliga kandidater man ringer till inte står till förfogande är den ju lägre än i statistiken. nu blir det att jaga några polacker till grovarbete o inrikta mig själv på målningen. surt sa räven.... Ulf ps. att ha kontakt med arbetsförmedlingen är ytterst frustrerande,nåbarheten är lika med noll,kurser,tjänstledighet,vård av sjukt barn m.m gör handläggningstiderna låååånga. att någon annan ev skulle kunna ta hand om löpande ärenden går tydligen inte heller "jag är tyvärr inte insatt så du får dröja tills ordinarie handläggare kommer". Ds
CITAT (malarmaster @ 19-06-2013, 21:24)  jag började söka en målare inför sommarsäsongen redan i april,kom i kontakt med en kille som var villig att börja men då han var halvtidssjukskriven ville arbetsförmedling o fack ha ett ord med i leken. efter en massa frustration o pappersexercis fick jag IDAG 19 juni besked att det nog inte var läge att anställa min utvalde trots att han var rekommenderad av arbetsförmedlingen från början. Orsak? hemligt enl. arbetsförmedlingen. killen förkrossad men tar han mitt erbjudna jobb mister han sin halvtidssjukskrivning o full tid funkar inte för honom. jobbet gäller dessutom bara över sommaren. arbetsförmedlingen erbjöd 4 nya kandidater. villkor från mig att de skall vara utbildade målare. fick 4 namn som jag i kväll ringt runt till. samtliga hade redan jobb sedan flera månader tillbaks. samtidigt står de som arbetssökande hos arbetsförmedlingen,de är alltså inte avförda. jag förstår att hitta en arbetslös målare i juni är som att hitta en isbit i helvetet och jag sitter i skiten då jag överbokat. varför fick jag inget besked från arbetsförmedlingen i april eller maj? då hade chansen kanske varit större att hitta någon annan. den betydligt större och intressantare frågan är  m inte arbetsförmedlingens listor stämmer (och arbetslöshetsstatistiken bygger på den) hur hög är arbetslösheten egentligen? om samtliga kandidater man ringer till inte står till förfogande är den ju lägre än i statistiken. nu blir det att jaga några polacker till grovarbete o inrikta mig själv på målningen. surt sa räven.... Ulf ps. att ha kontakt med arbetsförmedlingen är ytterst frustrerande,nåbarheten är lika med noll,kurser,tjänstledighet,vård av sjukt barn m.m gör handläggningstiderna låååånga. att någon annan ev skulle kunna ta hand om löpande ärenden går tydligen inte heller "jag är tyvärr inte insatt så du får dröja tills ordinarie handläggare kommer". Ds Arbetslösheten är nog svår att beräkna exakt eftersom varje regering brukar siffertrixa för bättre siffror. Sedan är AF en koloss från fornstora dagar som behöver reformeras. Dom flesta jobb tillsätts väl utan AF medverkan. Varför inte sätta in en annons i lokalblaskan. ger säkert bättre utdelning än att gå via AF.
Ja, arbetsförmedlingen ska man ha så lite att göra med som man bara kan! Rätt hopplösa att ha att göra med på olika sätt.
När jag blev arbetslös så fick jag lägga upp mitt CV i deras register och då kunde de matcha med arbetsgivare som inte ville annonsera öppet med att de sökte folk (rädda för att bli överösta med ansökningar, kanske). Denna matchning fanns även kvar även om jag fått jobb, det kan ju faktiskt komma något som är bättre. Så även om man finns med i databasen innebär det inte att man inte har ett jobb, har jag för mig, för jag tror man kunde fylla i vilken status man hade (arbetslös eller inte) men jag kan minnas fel.
För att man ska ligga kvar i databasen måste man logga in en gång i kvartalet och det har inte jag gjort nu så nu är jag inte med där längre.
Och trist att du inte hittar någon som kan hjälpa dig. Hoppas det löser sig.
Jag fick mitt jobb tackvare att jag matchades. Annars skulle jag fortfarande harva runt med timanställning och osäker framtid. Men jag håller med om att AF bör reformeras. Dessa jobbcoacher till exempel ska väck. Jag fick propsat på en, jättetrevlig tjej, men vad gjorde hon för mig? Talade om saker jag redan visste, stressade runt och hjälpte inte till med det jag bad om hjälp med, min CV tex. För det har staten fått betala ett stort antal tusenlappar.
malarmaster
19-06-2013, 21:14
CITAT (gnon49 @ 19-06-2013, 21:53)  Arbetslösheten är nog svår att beräkna exakt eftersom varje regering brukar siffertrixa för bättre siffror. Sedan är AF en koloss från fornstora dagar som behöver reformeras. Dom flesta jobb tillsätts väl utan AF medverkan. Varför inte sätta in en annons i lokalblaskan. ger säkert bättre utdelning än att gå via AF. kanske,men då byggförmedlingen inte hade några arbetslösa målare(förutom de 4 som de facto visade sig ha jobb) tror jag knappast att det skulle finnas någon arbetslös målare då de är tvungna att vara anmälda hos arbetsförmedlingen för sin ersättnings skull. att någon annan skulle hoppa av sin anställning för att börja en tidsbegränsad anställning hos mig är också osannolik särskilt som de flesta har en uppsägningstid.säsongen är dessutom i full gång o sommaren går fort.jag behöver en kille i förgår,inte om en månad. ev. kan det finnas någon lärling men det är inte någon outbildad jag behöver,det måste vara någon med vana och rutin särskilt som jag enbart använder gamla färgsorter. (linoljefärger).det lärs inte ut nuförtiden till lärlingar.det är svårt nog att lära en redan van målare att måla med linoljefärgsteknik. då man då hittat en kille som har vana vid oljefärger och i princip bara väntar på vissa formaliteter (enl. arbetsförmedlingen) har jag ju inte brytt mig om att jaga flera.Pytt.... kanske dags att även privatisera arbetsförmedlingen så det blir mer effektivt,skyddade verkstäder brukar funka skitdåligt. bidrag m.m kan föras över till försäkringskassan istället,likaså att införa en obligatorisk a-kassa som också den kan administreras av f-kassan.(alla pengar på ett ställe) ulf
*Stintan*
19-06-2013, 21:15
Jag har en känsla av att de flesta söker jobb på egen hand, att Af förmedlar väldigt få jobb. Man måste ju vara inskriven hos Af för att kunna få A-kassa eller annan typ av ersättning men söka jobb får man göra själv. Sen kan man ju fråga sig hur många utbildade målare du tror går arbetslösa i dina trakter. En del kanske blir egna företagare nu när det är sån efterfrågan på rot-jobb. Dessutom är det kanske inte så lätt att få tag i någon utbildad för jobb bara över sommaren.
Ja nog kan man vara registrerad hos AF som arbetssökande trots att man redan har ett jobb. Hur skulle det annars se ut? Vänta med att söka nytt jobb tills man redan sagt upp sej om man av någon anledning tröttnat på sin arbetsgivare?? De flesta som byter jobb vill väl gå från ett jobb till ett annat direkt?
Det behöver väl inte vara något fel i statistiken, de där killarna/tjejerna du pratade med kanske helt enkelt inte var intresserade av enbart sommarjobb utan var ute efter något långvarigare??
Att det sedan är lika rörigt hos AF som på alla andra arbetsplatser i semestertider är väl inte konstigt? Tillsvidaretjänster hit och visstidsanställningar dit och ovanpå det alla semestervikarier... Se bara hur du har det själv förresten, du har ju överbokat utan att ha personal och det kan du väl knappast vara arg på AF för?
Bengalow
19-06-2013, 21:22
Ja, när man hoppar i tunnan själv, och skyller på, att andra hällt vatten i den, så är det inte långt till skrattet...Beträffande privat arbetsförmedling, så har det funnits i många Herrans år! Var befinner du dig i nyhetsflödet, ulf?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2013, 21:31
Kanske nån seniorpool kan funka de brukar kunna ta jobb med kort varsel, funkar ta ett jobb som inte varar så många månader, man behöver inte betala så mycket arbetsgivaravgifter. +De har ju erfarenhet.
+AF verkar mest vara en kontrollorganisation som prickar i hur många de kollat ifall de sökt jobb så mycket mer verkar de inte hinna med. +De omorganiserar, blir sjukskrivna mm. och inte informerar de de arbetssökande om viktiga saker, själv visste jag inte att min arbetsförmedlare var långtidssjukskriven och att de inte satt in nån vikarie var ju jag som ringde och undrade eftersom jag aldrig blev kallad till möten, fick nån ny handlingsplan etc.
Huggorm
20-06-2013, 05:16
Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden, jag får pengar om jag kan rekrytera någon men jag känner inga arbetslösa elektriker. Jag tror faktiskt inte jag känner någon arbetssökande över huvud taget, alla som vill ha jobb har jobb.
malarmaster
20-06-2013, 06:06
CITAT (Bengalow @ 19-06-2013, 22:22)  Ja, när man hoppar i tunnan själv, och skyller på, att andra hällt vatten i den, så är det inte långt till skrattet...Beträffande privat arbetsförmedling, så har det funnits i många Herrans år! Var befinner du dig i nyhetsflödet, ulf? beträffande de nuvarande privata arbetsförmedlingarna så funkar de inte som myndigheten arbetsförmedlingen. de är oftast bara ett annonstorg och har inte de befogenheter o möjligheter som myndigheten har till ex. stöd till svåranställbara och hjälp till olika utbildningsinsatser. ang. överbokning så planerade jag mitt arbete som vanligt med undantag att jag i år tog på mig ett stort kulturbyggnadsobjekt. det bokades redan i vintras och då började också letandet efter folk.jag visste med andra ord att jag då jag tittade på objektet skulle anställa.jag jobbar så att jag skaffar jobb o därefter söker folk,inte tvärtom och så funkar de flesta företag. med det följde också att jag uppgraderat mitt företag till AB för att med ekonomisk säkerhet kunna ha en anställd.arbetsförmedlingen hjälpte mig att hitta en lämplig kandidat och jag i min dumhet trodde att jag förutom att hitta en kunnig kollega också kunde hjälpa honom ut ur sitt dilemma. han var halvt sjukskriven och i desperat behov av en anställning. förutom att få tag på en kollega skulle jag också kunna göra en social insats.det var bara positivt från AF i mars -maj. det skulle bara fixas div. intyg och läkarutlåtande. men handläggningen blev tydligen aldrig klar och då jag igår den 19:de ville ha ett slutgiltigt besked när han kunde börja fick jag plötsligt beskedet att han nog inte var lämplig och handläggningen upphör. är det inte jag som avgör det?är det AF eller företaget som har avgörandet i anställningar?vad gick fel eller vad talades det inte sanning om? nu är det ju så att säsongen är i full fart,det finns inga tillgängliga målare.hade AF lämnat ett riktigt besked redan i april då det fanns många målare lediga hade jag haft en redan i maj.så felet i detta fall skyller jag på AF som invaggade mig i tron att det bara var vissa formalier som skulle lösas. en lärdom är ju också att inte involvera sig i sociala aspekter avseende sina medmänniskor, något jag normalt brinner för. bättre att samhället tar hand om de svaga och låter de gå sysslolösa med en tröstlös ekonomisk framtid? det skall också tilläggas att det i detta fallet inte var fråga om några ekonomiska subventioner,killen skulle jobba mot en riktig lön(kollektivavtal) utan några stöd utifrån. avseende måleribranschen så är det så att många målare endast är säsongsanställda,dvs sommaren. på vinterhalvåret finns det gott om arbetslösa målare men då har också de flesta firmor lågsäsong och ont om jobb. i växjö har den största firman 37 anställda över sommaren,på vintern 13. nu har det nog löst sig i mitt fall,fick tag på en pensionerad kollega som jag tidigare jobbat med o känner väl och han har lovat hoppa in någon månad. men min tilltro till AF är nu i botten och kommer i framtiden undvika kontakt med dem. ulf
malarmaster
20-06-2013, 06:19
CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 06:16)  Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden, jag får pengar om jag kan rekrytera någon men jag känner inga arbetslösa elektriker. Jag tror faktiskt inte jag känner någon arbetssökande över huvud taget, alla som vill ha jobb har jobb. jag känner heller inga arbetslösa frånsett de fall jag ser som har försörjningsstöd och invandrargrupper. där är ju oftast språk o kompetens svårigheten .i "svenskens" fall finns det oftast också ett missbruksproblem eller en sjukdomshistoria vilket gör dem mindre attraktiva på jobbmarknaden. i min bekanskapskrets o släkt finns inga arbetslösa,konstigt?statistiken säger ju något annat men samtidigt har de lokala företagen stora problem med rekrytering. tror inte heller,huggis att de som vill ha jobb har jobb.men var är de då,de arbetslösa? inte på AF, inte i byn.Kronoberg har i statistiken en hög arbetslöshet.men ser verkligheten så ut? det är ju det som jag är frågande inför. och är man arbetssökande och samtidigt har jobb (i väntan på något annat?) var hamnar man då i statistiken? ulf
Rebecca
20-06-2013, 06:36
CITAT (malarmaster @ 20-06-2013, 07:19)  jag känner heller inga arbetslösa frånsett de fall jag ser som har försörjningsstöd och invandrargrupper. Fattar inte vad du menar - räknas man inte som arbetslös i dina ögon om man får försörjningsstöd? Det får man ju för att man inte har något jobb att tjäna pengar på!
Malarmaster, det du fick erfara nu kanske rent av är baksidan av medaljen med den politik du själv förespråkar. Hotet om utförsäkring för sjukskrivna gör dem desperata och risken finns att de "lovar mer än de kan hålla". Sedan kan det ju faktiskt vara så att den person du hade i åtanke fått bakslag i sin sjukdom eller att man insett att vederbörande inte "kvicknade till" så snabbt som hen förväntades. "Vilja men inte kunna", om du hört talas om det... Ingetdera har ju knappast du med att göra så om det är det du syftar på när du nämner att det undanhålls "sanningen" för dej så tycker jag att du ska ta och tänka ett varv till.
Nej låt folk bli friska av sej själva istället för att några idioter till politiker har fått för sej att en myndighet ska bestämma hur länge man får lov att vara sjuk.
*Stintan*
20-06-2013, 08:23
CITAT (malarmaster @ 20-06-2013, 07:19)  jag känner heller inga arbetslösa frånsett de fall jag ser som har försörjningsstöd och invandrargrupper. där är ju oftast språk o kompetens svårigheten .i "svenskens" fall finns det oftast också ett missbruksproblem eller en sjukdomshistoria vilket gör dem mindre attraktiva på jobbmarknaden. i min bekanskapskrets o släkt finns inga arbetslösa,konstigt?statistiken säger ju något annat men samtidigt har de lokala företagen stora problem med rekrytering. tror inte heller,huggis att de som vill ha jobb har jobb.men var är de då,de arbetslösa? inte på AF, inte i byn.Kronoberg har i statistiken en hög arbetslöshet.men ser verkligheten så ut? det är ju det som jag är frågande inför. och är man arbetssökande och samtidigt har jobb (i väntan på något annat?) var hamnar man då i statistiken? ulf Och du ska låtsas vara politiker när du verkar ha sån brist på förankring i verkligheten och hur den fungerar för många. Tyvärr verkar det vara en smittsam sjukdom bland alliansanhängare men förhoppningsvis en anledning till deras fall i nästa val. Gud ske lov att Af i alla fall höll på sekretessen!
CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 06:16)  Min arbetsgivare söker också nytt folk hela tiden, jag får pengar om jag kan rekrytera någon men jag känner inga arbetslösa elektriker. Jag tror faktiskt inte jag känner någon arbetssökande över huvud taget, alla som vill ha jobb har jobb. Så du menar att jag under 6 månader inte ville ha jobb, det var därför jag var arbetslös? Att jag sökt och fått nej (om jag nu ens fått svar) på mellan 3-5 jobb i veckan under denna tid. Det har inte hänt? För min tid som arbetslös bara var en illusion. Overklighet i verkligheten som inte finns.
AF:s fel??? Hur jag än vänder och vrider på det så förstår jag inte vad du (malarmaster) grundar en sådan åsikt på. De som arbetar där är för det första handläggare (inte handpåläggare) som fått ett omöjligt uppdrag av regeringen. De är heller inget bemanningsföretag som i första hand ska förse företag med arbetskraft. Det är väl snarare så att deras mål är att inte ha en massa "Manpowernissar" på lager...eller??? Dom har väl skött sin uppgift alldeles utmärkt efter de förutsättningar de har.
Sjukdom är inte alltid förutsägbart (snarare sällan) och det är ju knappast du som är offer i det här läget. Nu lyckades du ju visserligen ragga upp en som kunde ställa upp och jobba, men även om du inte hade gjort det så hade det väl ändå inte varit någon fara på taket. Det hade väl bara varit att lämna uppdraget åt någon annan och eftersom du tydligen överbokat så har du ju jobb så du klarar dej ändå. I värsta fall hade väl uppdragsgivaren fått skjuta på planerna tills efter sommaren (om inte det finns en överhängande risk att kåken rasar innan dess vill säga).
Du säger att du brinner för sociala frågor och vill ställa upp och hjälpa till om du kan, men slocknar lågan så fort du själv inte kan få någon egen vinning ur det så ger jag faktiskt inte mycket för det påståendet.
(Jo, jag hade haft mer empati för dej och beklagat knipan du hamnat i men inte när du passar på att göra politik av det för att föra fram dina ifrågasättande argument gällande arbetslöshetsstatistiken. Då tycker jag mest att det inte skadar att du själv får ta en liten tugga av det sura äpplet och gilla läget, målar´n...)
Huggorm
20-06-2013, 13:10
CITAT (Anma @ 20-06-2013, 10:30)  Så du menar att jag under 6 månader inte ville ha jobb, det var därför jag var arbetslös? Att jag sökt och fått nej (om jag nu ens fått svar) på mellan 3-5 jobb i veckan under denna tid. Det har inte hänt? För min tid som arbetslös bara var en illusion. Overklighet i verkligheten som inte finns. Jag tänkte inte på dig när jag skrev "jag tror faktiskt inte att jag känner någon...". Jag tänkte då bara på min bekantskapskrets ute i verkliga livet. Skall jag ta med alla jag mer eller mindre känner över internet finns det nog en och annan arbetssökande. Men du hittade ju trots allt jobb efter bara sex månader trots att du tidigare varit sjukskriven en längre tid. Skall man tro vissa svartmålande tidningsrubriker är det en omöjlig bedrift. Det känns lite som en självuppfyllande agenda i media, man skriver om arbetslöshet och då tappar folk modet och slutar söka arbete på allvar och då får de inget jobb. Däremot är det nog svårt för folk inom just media att hitta jobb eftersom alla stora tidningar har fått massavskeda medarbetare, så det kanske är sig själv de skriver om.
*Stintan*
20-06-2013, 13:53
Jösses vilket svammel. Som om din värld och din bekantskapskrets skulle vara ett mått på hur det förhåller för alla arbetslösa.
Huggorm
20-06-2013, 14:08
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2013, 14:53)  Jösses vilket svammel. Som om din värld och din bekantskapskrets skulle vara ett mått på hur det förhåller för alla arbetslösa.  Det skrev jag inte. Läser man inte riktigt är det inte konstigt om det uppfattas som svammel.
malarmaster
20-06-2013, 14:09
ja,jösses. nu är det helt plötsligt killens fel att han ville jobba. ja,han är halvt sjukskriven och har varit så i flera år.men enligt honom själv och hans läkare kan han jobba halvtid.senast idag pratade jag med honom. han förstår ingenting. hur fan kan ni vända det till att det är mitt och hans fel att något på AF gått fel? ni vill gärna vända det till politiska vinklingar från min sida och att det är alliansens fel att man "tvingar" sjuka att söka jobb. men i detta fallet är det precis i linje med de riktlinjer som finns. killen vill jobba,killen får jobba enl. läkare,det finns jobb. men det är mitt fel????? är det överhuvudtaget någon mening att vara mer på odla? ni tycks ju aldrig förstå situationen ute i samhället,era referensramar är vilka? folk skall alltså aldrig få möjligheten att gå från bidrag till egen försörjning? en gång långtidssjuk=alltid långtidssjuk?
nu blev det en pensionär och killen får stanna hemma i sommar,fast nu deprimerad,fast i hopplöshet. ja,är det så det framtida sossesamhället ser ut i era drömmar får ni faktiskt behålla det själva.
Ulf
malarmaster
20-06-2013, 14:21
CITAT (Cacki @ 20-06-2013, 07:41)  Malarmaster, det du fick erfara nu kanske rent av är baksidan av medaljen med den politik du själv förespråkar. Hotet om utförsäkring för sjukskrivna gör dem desperata och risken finns att de "lovar mer än de kan hålla". Sedan kan det ju faktiskt vara så att den person du hade i åtanke fått bakslag i sin sjukdom eller att man insett att vederbörande inte "kvicknade till" så snabbt som hen förväntades. "Vilja men inte kunna", om du hört talas om det... Ingetdera har ju knappast du med att göra så om det är det du syftar på när du nämner att det undanhålls "sanningen" för dej så tycker jag att du ska ta och tänka ett varv till.
Nej låt folk bli friska av sej själva istället för att några idioter till politiker har fått för sej att en myndighet ska bestämma hur länge man får lov att vara sjuk. knappast baksidan ,snarare rester av den gamla framsidan med maktfullkomliga byråkrater. just i detta enskilda fall är det så att killen INTE riskerar utförsäkring av någon sort,han är halvt sjukskriven på oviss tid och uppbär försörjningsstöd för resterande tid. han mår dessutom lika idag som för tre månader sedan. varför handläggningen avbröts tvärt är en gåta,för så elak kan man väl inte vara o tro att det beror på att handläggarens semester börjar på måndag?han insåg kanske att han strulat o tiden rann ut? att så sker har jag kollat upp idag och överväger att anmäla handläggaren för tjänstefel. på måndag skall jag träffa AF s lokalchef o kräva en förklaring.får jag inget tillfredställande svar kommer tidning att kopplas in. varför lägga ner tid på en sjukskriven som ändå inte kommer att jobba hos mig? ja,varför? finns det fler fall,finns det ett mönster?ord som diskriminering dyker upp. Ulf
*Stintan*
20-06-2013, 15:16
CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 15:08)  Det skrev jag inte. Läser man inte riktigt är det inte konstigt om det uppfattas som svammel. Nej, du får ursäkta, men du har en märklig förmåga att alltid jämföra det mesta med dina förhållanden och hur det ser ut runt dig vilket knappast kan ses som representativt för de allra flesta.
Huggorm
20-06-2013, 15:43
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2013, 16:16)  Nej, du får ursäkta, men du har en märklig förmåga att alltid jämföra det mesta med dina förhållanden och hur det ser ut runt dig vilket knappast kan ses som representativt för de allra flesta. Tja, vad skall man jämföra med då, jag har ju exempelvis ingen aning om hur det ser ut runt dig så det kan jag inte skriva något om
CITAT (malarmaster @ 20-06-2013, 15:21)  knappast baksidan ,snarare rester av den gamla framsidan med maktfullkomliga byråkrater. just i detta enskilda fall är det så att killen INTE riskerar utförsäkring av någon sort,han är halvt sjukskriven på oviss tid och uppbär försörjningsstöd för resterande tid. han mår dessutom lika idag som för tre månader sedan. varför handläggningen avbröts tvärt är en gåta,för så elak kan man väl inte vara o tro att det beror på att handläggarens semester börjar på måndag?han insåg kanske att han strulat o tiden rann ut? att så sker har jag kollat upp idag och överväger att anmäla handläggaren för tjänstefel. på måndag skall jag träffa AF s lokalchef o kräva en förklaring.får jag inget tillfredställande svar kommer tidning att kopplas in. varför lägga ner tid på en sjukskriven som ändå inte kommer att jobba hos mig? ja,varför? finns det fler fall,finns det ett mönster?ord som diskriminering dyker upp. Ulf Vem är det som fattar dåligt? Förstår inte vad du håller på med, driver du med oss?? Risken för utförsäkring är en ständig oro som ligger och gnager även om det inte är någon överhängande risk i den här stunden. Svårt att förstå??....kanske om du inte befunnit dej i den sitsen själv. Att killen mår lika bra idag som för 3 mån sedan säger väl inte så mycket mer än att det var väl bra? Då är det väl mer relevant att se hur han mår efter semestervikariatet hos dej? Lyssna nu jäkligt noga och ta till dej det jag berättar utifrån egen erfarenhet. Jag har befunnit mej i en liknande situation som killlen fast i mitt fall hade jag redan mitt jobb i ryggen. Jag förträngde att jag i.o.m min sjukdom faktiskt inte hade samma kapacitet som tidigare och att allt inte handlar om att bara trotsa sina hälsoproblem och tro att bara man har lite jävlar anamma i sej så fixar man det. Jag vägrade ta till mej att både FK och läkare egentligen tyckte att det var befogat att ge mej sjukerättning istället för att jag gång på gång skulle köra mej själv i väggen. Jag hade nämligen gjort det några gånger. Jag gapade och skrek om jantelagar och fick för mej att jag deras budskap var att "du ska inte tro att du klarar av nånting". Sådär höll det på ett bra tag och tillslut skickade man t.o.m. iväg mej till ett rehabcenter för att få mej att förstå att jag måste släppa taget lite och inse mina begränsningar. Att vilja men inte kunna var ett faktum. Efter det trodde jag faktiskt att jag förstått och "gick med på" 75% sjukersättning, men vet du vad?? Min situation idag visar att jag bara trott att jag förstått. All oro dels för sjukdomen ska ställa till med härnäst och dels rädslan för att inte räcka till och bli ställd på bar backe, har gjort att jag ansträngt mej långt över min förmåga för att klara mina resterande ynka 25 %, har gjort att jag denna gången small i väggen ordentligt och fick konstaterat att jag under flera år gått och dragit på mej en djup utmattningsdepression utan att fatta ett smack själv. Nu går jag hos psykolog på KBT och ovanpå det har jag även drabbats av ytterligare en obotlig sjukdom, en cancerklassad blodsjukdom den här gången. Visserligen dör man oftast inte av den men den kommer att medföra en ganska bökig behandling resten av min livstid (och som grädde på moset bröt jag ett par revben härom dagen också för säkerhets skull). Idag börjar jag så smått förstå och jag ångrar faktiskt att jag inte lyssnade på läkarna den där gången för flera år sedan, då hade jag kanske kunnat njuta mer av tillvaron innan det var dags för nästa sjukdomsutbrott. Nu tror jag väl inte att den där killen har det precis som jag, men trots det finns faktiskt jag som ett levande exempel på att man inte alltid själv förstår sitt eget bästa och vem vet, jag kanske inte är ensam... Varken morötter i form av jobbskatteavdrag eller hot om utförsäkring hjälper om man är i en situation att vilja men inte kunna. (Och du, skulle jag vilja att FK eller AF skulle göra min sjukdomsanamnes till offentlig handling? Vore det ok att dom tog sej friheten att göra det till en ev och ytterst tillfällig arbetsgivare?? Ett rungande NEJ blir svaret.Det om något kan man väl kalla tjänstefel!? Jag tycker inte ens att min hematolog behöver veta allt som avhandlats hos min neurolog och vice versa... Inse att du inte har ett dugg med att göra om vad som sägs innanför AF:s och FK:s väggar... ) Dessutom fattar jag inte hur du får ihop det när du påstår att vi tycker att det är killens fel?? Det är väl ingens fel så varför hetsar du upp dej?
CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 14:10)  Jag tänkte inte på dig när jag skrev "jag tror faktiskt inte att jag känner någon...". Jag tänkte då bara på min bekantskapskrets ute i verkliga livet. Skall jag ta med alla jag mer eller mindre känner över internet finns det nog en och annan arbetssökande.
Men du hittade ju trots allt jobb efter bara sex månader trots att du tidigare varit sjukskriven en längre tid. Skall man tro vissa svartmålande tidningsrubriker är det en omöjlig bedrift. Det känns lite som en självuppfyllande agenda i media, man skriver om arbetslöshet och då tappar folk modet och slutar söka arbete på allvar och då får de inget jobb. Däremot är det nog svårt för folk inom just media att hitta jobb eftersom alla stora tidningar har fått massavskeda medarbetare, så det kanske är sig själv de skriver om. Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet.
Huggorm
20-06-2013, 17:27
CITAT (Anma @ 20-06-2013, 17:54)  Jag svarade på ditt sista påstående "alla som vill ha jobb har jobb". Jag har opererats frisk till skillnad mot alla de som slängts ut från sjukförsäkringen. Mina chanser har varit ungefär en miljon gånger större än de som faktiskt inte är friska men trots det kastats ut i arbetslöshet. Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det.
malarmaster
20-06-2013, 18:27
cacki,jag är inte särdeles intresserad av din livssituation då den gäller endast dej. alla är individer och bunta ihop folk i kluster och mena att allt är lika för alla stämmer ju inte. varje ärende är individuellt och skall behandlas så. tråkigt att höra att du drabbats av nya sjukdomar och jag kan bara önska att det blir bättre för dig men ditt liv o historia är ju bara din. att tro att de flesta har det så är ju inte sant. jag har inte heller bett om någon sympati angående min arbetssituation då den är självförvållad. det jag är upprörd över är den nonschalans som visats den arbetssökande och mig. jag vill bara ha reda på varför handläggningen avbröts tvärt utan förklaring,AF skall inte göra läkarbedömmningar utan endast sammanföra arbetstagare o arbetsgivare. om FK,läkaren o den arbetssökande är överens om att det är okej att jobba några månader på halvtid,vad har arbetsförmedlingen med det att göra då inga stödåtgärder från deras sida är aktuella? just skälet och vilka regler de går efter vill jag veta och även den arbetssökande då framtida jobb inte är aktuellt för honom någonsin? problemet är att han tydligen måste ha något godkännande från AF för att inte påverka framtida ersättning från FK.hans halvtidssjukskrivning påverkas ju inte. kontentan är att vi diskuterar helt olika saker från olika perspektiv. jag vill veta varför regelverket inte följs,vilka bedömningar som AF skall göra och vad de vilar på. varför avbryter man handläggningen ?varför har den tagit så lång tid?varför har man påskinat att det bara är några formalia som skall ordnas? killen å sin sida har ju lagt mycket tid på att jaga AF,fått nya läkarintyg,pratat med FK. själv har jag också jagat besked från AF,samma handläggare hela tiden då ett ärende tydligen bara handläggs av samma hela tiden (det arbetssättet vill jag också få bekräftat),är hen då frånvarande av olika orsaker kan ju ärenden ta lång tid och en arbetsgivare tröttnar,kanske inte det ultimata sättet att få ut folk i arbetslivet. är det så att en sjukskriven inte skall få möjlighet att komma tillbaks till arbetslivet är vi ju tillbaks till det berömda utanförskapet. det vägrar jag acceptera,de som kan (och vill) skall ges möjlighet till egen försörjning om rätt det bara är deltid. att man sen får namn på arbetsökande och listorna är inaktuella gör mig ännu mer upprörd,därav titeln på tråden. ulf
Och din historia är bara din, varför tror du då att någon annan skulle vara mer intresserade av den?? Du skriver en massa konstigheter och jag kan inte låta bli att reagera, så enkelt är det. Inte tycker jag heller att det är mer okej att bunta ihop alla arbetslösa eller sjukskrivna i kluster som jag sett dej göra ibland när du t.ex skriver att en hotande utförsäkring eller att en jobbskattemorot skulle få alla lata sjuklingar friskare.
Ja ja, vi kommer nog inte längre så det är väl lika bra att vi slutar. Tråkigt bara att du vägrar lyssna på någon annan och inte ens försöker ta till dej det som sägs. Jag hängde inte ut min livssituation för att jag tycker att du har något som helst med det att göra, utan bara för att få dej att inse att allt inte är så svart eller vitt, det kan finnas orsaker till att AF bara "jävlas med folk" som du som oinvigd inte känner till.
Tack för ordet.
hattstugan
20-06-2013, 18:58
Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De är hopplösa att ha att göra med oavsett om du är delvis sjuk eller som jag endast arbetslös! För mig som arbetslös finns ingen som helst hjälp att få! Så jag förstår din frustration malamaster! Af gör som de vill och att informera är inte deras starka sida heller!
CITAT (hattstugan @ 20-06-2013, 19:58)  Att Af har gjort så här är nog ingen nyhet! De är hopplösa att ha att göra med oavsett om du är delvis sjuk eller som jag endast arbetslös! För mig som arbetslös finns ingen som helst hjälp att få! Så jag förstår din frustration malamaster! Af gör som de vill och att informera är inte deras starka sida heller! Jo vars, sett ur den arbetslöses/halvt sjukskrivnes perspektiv förstår även jag man kan känna sej överkörd och frustrerad för mindre. Bara det att i detta fallet så fokuserade ju TS på sej själv och knipan han själv hamnat i redan i första inlägget och då sjunker i alla fall trovärdigheten i resten av inläggen också i mina ögon. (Jag förstår inte ens vad han anser vara ett så allvarligt tjänstefel och som han tänker göra en anmälan på. Att handläggaren hade mage att gå på sin rättmätiga semester trots att allt arbete på hens skrivbord inte var klart? Då skulle den stackarn aldrig få någon semester förmodar jag. Att han själv inte fick den arbetskraft han blivit utlovad? Eller var klämmer skon?? För handlar det om att den där killen anser sej ha blivit felbehandlad så är det väl hans sak att avgöra om han vill göra en anmälan eller ej.
mamamaggan
21-06-2013, 00:04
Nog en del OT men vi har en granne som är svetsare. Han får kortvariga jobb , när företagen har mycket jobb , och sedan åker han ut.
Han fick förut en jobbcoach som endast hade en sak i huvudet , grannen skulle lära sig att maila. Coachen visade på sin dator , utan att ta reda på vilket mail-program grannen hade och så skulle grannen gå hem och träna.
Grannen ifrågasatte varför han , som svetsare , skulle lära sig maila. Svaret blev att han skulle aldrig kunna få ett jobb om han inte kunde maila. Det här var allt som hände under hela tiden ( har för mig det var minst 6 månader) han hade en jobbcoach .
Nu har AF ålagt grannen att söka jobb som trädgårdsmästare vid en herrgård här i trakten. Svetsare = trädgårsmästare ?
Hur tänker AF ?
Ulf, fy f-n så de har behandlat dig och killen som ville jobba hos dig . Tragiskt för någon som vill jobba och du var ju införstådd med att han bara kunde jobba på halvtid.
Lycka till med att hitta någon !
PS : Har du kollat med de som utbildar målare om de kanske har någon som du kan kolla på ? DS
CITAT (Huggorm @ 20-06-2013, 18:27)  Jag menade alla av de jag känner, andra delen av meningen hör ihop med den första delen. Jag vet att det finns många andra som inte har jobb trots att de skulle vilja ha det. Jaha du menar så. Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb.
*Stintan*
21-06-2013, 07:57
CITAT (Anma @ 21-06-2013, 08:19)  Jaha du menar så.
Jag har en känsla av att arbetslösheten kan vara större än arbetsförmedlingens statistik. I dagens Sverige är det väldigt många som inte är berättigad till A-kassa, och är man inte berättigad till A-kassa finns det ingen anledning att stå som arbetssökande på AF även om man inte har jobb. Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder.
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 08:57)  Fast för att få försörjningsstöd måste man vara inskriven på AF så dom du syftar på måste i så fall försörjas av någon annan typ make/maka/förälder. Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga...
*Stintan*
21-06-2013, 09:39
CITAT (Anma @ 21-06-2013, 09:04)  Jag som varit involverad i ett antal föreningar med många utförsäkrade kan på rak arm rabbla upp ett femtiotal personer som lever på sina anhöriga... Jo jag känner till flera stycken jag också.
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2013, 10:39)  Jo jag känner till flera stycken jag också.  Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om.
*Stintan*
21-06-2013, 13:26
CITAT (Anma @ 21-06-2013, 13:02)  Ja men dåså. Då vet du vad jag pratar om. Jodå och jag har några arbetslösa i nära bekantskapskretsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|