Annie Sun
För 2 år sedan dog vårat 2-åriga körsbärsträd. Dels för att de blivit skaft på av rådjur och dels misstänker jag nu att det stod i för blöt mark. Vi köpte i fjol ett nytt (stella dvärg), och planterade det på samma ställe. Även det började få vissna grenar efter ett tag. En efter en av grenarna vissnade och dog. När jag sen fattade att det måste stått för blött så flyttade jag det till en sluttning bestående av sandjord. Inte blött alls alltså. Men nu håller efter några dgr en ny gren på att dö. Och det är gummiflöde på de levande grenarna. Frågan är; kan det ta lite tid för rötterna att återhämta sig och därför fortsätter grenarna dö? Den ena sidan är fortfarande jättefin. Den andra sidan död. Jag har nu stödvattnat 2ggr ordentligt. Kommer det att överleva? Eller vad gör jag? Vill ju verkligen rädda träd nr 2 nu!! Nån som vet?
Huggorm
Det har säkert tagit stryk av flytten, det är ju inte rätt tid på året att flytta träd nu när det är så varmt. Om det då mådde dåligt redan från början så kan det bli svårt att få det att överleva. Hur som helst måste du vattna noga nu om det skall klara sig.

Som du kan se i en annan tråd så är det många Stella dvärg som tagit stryk den här vintern, kanske även din haft problem? Sedan finns det även en sjukdom som heter blom- och grentorka som angriper körsbär och tar död på gren efter gren. Läs mer en bit ner här: http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-3/ODN01-3C.HTM

Det måste alltså inte vara den våta växtplatsen som ger problem.
Annie Sun
Ok då är frågan: kan jag plantera ett nytt på samma ställe nästa år?(om det nu visar sig att hela dör) och sen vågar ja inte klippa de döda grenarna nu pga blödning.
IKS
Om det nu är blom- och grentorka så klipp bort grenarna direkt, annars sprider sig infektionen vidare i trädet och ställer till mer problem. Däremot brukar sällan sötkörsbär angripas i den omfattningen, utan det är surkörsbär som är mest utsatt.

För övrigt så blöder inte körsbärsträd, gummiflöde är inte samma sak som sav och är snarare ett allvarligt stressymptom, vilket givetvis uppstår när du gör en trädflytt den här tiden på året. Är grenarna dödade av vårvinterskador eller av blom- och grentorka så kan du klippa dom nu på direkten ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon