|
Har slutat röka och är uppe i två dagar nu !går bättre än jag trodde .Med plåster och Zonnic snus fungerar det faktiskt riktigt bra ,klart man blir sugen men bara korta stunder eldprovet kommer på Midsommarafton men jag ska fixa det finns ingen återvändo om jag ska läka mina stämband .
Lycka till Motti. Håller tummarna.
Tack Gnon 49  gott att få lite uppmuntran nu
Aqvakul
19-06-2013, 21:04
Lycka till!
Vad du än gör, vänj dig inte vid att stoppa in en prilla istället för det är ännu värre att sluta med än att sluta röka, sägs det. Nu är väl inte Zonnic samma sak som en vanlig snus men bara så att du vet.
Lycka till!
Zonnic är nickotin !men vad som helst är bättre än att röka enligt min Öron Näs Hals läkare ,jag har en kronisk inflamation i mina stämband och att röka förvärra det ! Målet är att bli nickotinfri naturligtvis med tiden ,men just nu gör jag allt för att låta bli ciggen !
Bengalow
19-06-2013, 21:17
Önskar att jag kunde vara lika stark i min uppfattning som du! Alla rökare vill egentligen sluta, men den där lilla njutningen för sig själv är skön - en meditationsstund, även om kort. Jag hoppas att su lyckas! Du har ju fått en verklig orsak till det. Vi som inte slutat ännu går väl bara och väntar på cancerbeskedet...Lyckans ost, jag håller mina tummar för dig!!!
Det gäller bara att få en riktig anledning till att sluta tror jag !och att försöka våga sluta .De gjorde en Biopsi på mina stämband i måndags och jag får svar om en och en halv vecka bara det är anledning nog att försöka göra ett ärligt försök att sluta röka .Håller med dig Bengalow att ta ett bloss på verandan med en kopp kaffe är så härligt så  men ibland får man försöka byta den vanan för sitt eget bästa .Ska mina stämband ha en chans att läka så är det helt upp till mig nu ingen annan kan hjälpa mig mer än jag själv !så jag tyckte att jag får väl bli stor nu  och ta ansvar för min hälsa ,inser nu att jag vinner mycket på om jag kan sluta röka .Men jag har full förståelse för andra som har svårt att sluta jag har ju eller kanske är en av dom som tycker det är skitjobbigt .
Heja Motti!! Det kommer att gå bra bara du ger dej f-n på det!
Bra Motti - tänk så trevligt för din sondotter att ha en farmor som INTE luktar 'rök'. Men jag ska inte säga så mycket eftersom jag själv har varit rökare och vet hur 'gott' en cigg smakar. Men jag har slutat att röka. Önskar dig all lycka i ditt 'slutande' Motti.
Läste i Vetenskapens värld att man kan tjäna 10 år på att sluta röka ! Har tänkt på sista dagarna hur mycket jag har att leva  för mitt lilla nya barnbarn och de andra fyra bla och mina barn ,jag vill allt gärna vara med ett tag till och se dom växa upp  Man vet ju aldrig om det är för sent att sluta röka men man får allt ge det en chans i alla fall  Är så himmla bra med allt stöd man får här det taggar en till tusen
Eva i Skåne
20-06-2013, 10:21
Lycka till Motti!!! Jag tror på att du klarar det.
Stort lycka till Motti Det är nog jättebra att tänka på dina nära och kära (både tvåbenta och fyrbenta) när suget sätter in. Ni vill ju va tillsammans länge, länge än...
hattstugan
20-06-2013, 19:25
Instämmer i kören med ett Lycka till! Stå på dig mot röksuget Motti!! Du klarar det!!!
Biggan_
20-06-2013, 21:39
Lycka till Motti!
Fyra dagar nu !går mycket bättre än jag trodde ! Måste tacka alla för allt stöd det är faktiskt jätteviktigt att höra "stå på dig kören"  Ha en fin Midsommar !
Eva i Skåne
22-06-2013, 11:57
Hoppas det gick bra för dig igår också Motti
Nu blir det bara bättre. I veckan är det fyra månader här och jag tänker bara sekundsnabbt då och då på cigg..Håll ut.
Har själv hållit upp sedan jan 2012. Numera tänker jag inte på att ta ett bloss men däremot så känns lukten av en cigarett fortfarande underbart. Ja inte inpyrd alltså utan den där flyktiga lukten. Så jag har inte alls ont av att någon röker i min närhet, tvärtom. Underligt, men så är det.
CITAT (gnon49 @ 22-06-2013, 18:49)  Har själv hållit upp sedan jan 2012. Numera tänker jag inte på att ta ett bloss men däremot så känns lukten av en cigarett fortfarande underbart. Ja inte inpyrd alltså utan den där flyktiga lukten. Så jag har inte alls ont av att någon röker i min närhet, tvärtom. Underligt, men så är det.  Samma här, den snabba "nya röken" luktar gott, men 15 meter längre bort, är det inte gott längre.
6 dagar rökfri i dag ! och det gick jättebra i går Midsommarafton alla gäster gick undan och rökte för att underlätta för mig .Går mycket bättre än vad jag trodde faktiskt och inte är jag mer hungrig eller sugen på godis heller ,har faktiskt gått ner 3 kilo istället .Kör med plåster på dagarna och suger det till så ta jag en Zoonicsnus eller sugtablett Nicorett .Trodde det skulle bli svårt i går då man drack snapps och vin men det funkade jättebra !Är faktiskt lite stollt över mig själv
Motti, du har all anledning att vara stolt över dig själv! Du är jätteduktig!
När det är lite tungt kanske denna lista faktiskt kan hjälpa dig:
De hälsofördelar med att sluta röka börjar nästan omedelbart:
Strax efter ...
20 minuter: Blodtryck och puls återgår till det normala
8 timmar: Nikotin och kolmonoxid i blodet halveras, syrehalten i blodet återgår till normal
24 timmar: Kolmonoxid elimineras från kroppen och lungorna börjar rensa ut uppbyggnaden av tjära
48 timmar: Det finns inget nikotin kvar i kroppen. Smak och lukt är betydligt bättre
72 timmar: Andningen blir lättare, luftrören börjar slappna av, energi ökar
2 till 12 veckor: Cirkulation förbättras, vilket gör promenader och löpning mycket enklare
3 till 9 månader: Hosta, väsande och andningsproblem förbättra eftersom lungorna har plats för upp till 10% mer syre
1 år: Risken för hjärtinfarkt halveras
10 år: Risk för lungcancer halveras Risken för hjärtinfarkt är på samma nivå som icke-rökare
Man tackar och bockar  I går var ju liksom eldprovet hade varit lätt att åka dit om man inte hade självbevarelesdrifft  I morgon kommer mina två äldsta barnbarn Tildhe och Ebbah 10 och 8 år och ska bo här en vecka hos mormor o morfar :)dom är jätteglada över att mormor slutat röka  dom får ju lära sig ett och annat i skolan om rökning och dess verkningar .Enligt vetenskapen ska jag tjäna 10 år på att jag slutar .Kom verkligen till insikt i går då jag fick gosa med sonens nyfödda lilla som blev en vecka i dag  vill järna vara med ett tag till !
CITAT (Motti @ 22-06-2013, 22:17)  Man tackar och bockar  I går var ju liksom eldprovet hade varit lätt att åka dit om man inte hade självbevarelesdrifft  I morgon kommer mina två äldsta barnbarn Tildhe och Ebbah 10 och 8 år och ska bo här en vecka hos mormor o morfar :)dom är jätteglada över att mormor slutat röka  dom får ju lära sig ett och annat i skolan om rökning och dess verkningar .Enligt vetenskapen ska jag tjäna 10 år på att jag slutar .Kom verkligen till insikt i går då jag fick gosa med sonens nyfödda lilla som blev en vecka i dag  vill järna vara med ett tag till ! JA kan lova dig, att du redan nu luktar betydligt godare för dom också..
Motti, jag har idag varit rökfri i 1605 dagar. Jag säger bara en sak, kan jag så kan du! Håller tummarna för dig!
Det näst bästa förutom hälsan är att jag slipper det mest mördande tråkiga, att tvätta fönster och byta gardiner så ofta. Det känns så mycket fräschare inomhus. Den där cigarettröken letade sig in i alla vrår och gömslen så det var ett evigt städande så det inte satte sig, vilket det ändå gjorde. Tänk då på vår kropp som ju är levande. Nu låter jag visst lite moraliserande, men det är inte meningen.
Nu slutade jag röka inne när vi byggde nytt, men i det andra huset var det nog lite lukt ! I dag har jag varit rökfri en vecka och är lite smått chockad över att det går så smidigt !trodde jag skulle lida alla helveteskval ringa på hos grannar och tigga cigg ta taxi in till stan för att få tag i cigg osv .Misommarafton hade vi flera gäster som rökte men alla visade hänsyn och gick undan och tog sina cigg ,men inte en gång var jag sugen hade fyllt upp med 15 pers ju  Ska nog snart klara mig utan plåster också ,i värmen har de en tendens att släppa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|