[attachment=77002:v_xt.jpg]Strävbladig växt med silvervita inslag. Vad kan det vara för något?
Anna-Karin Lundberg
20-06-2013, 05:58
Ser ut som plister, en Laminum-art. Jag tog hem ett skott under en resa i Tyskland och planterade i trädgården - men den spred sig som ogräs. Jag gillade inte växtsättet, glest och spretigt med trist blomning i ljusgult. Nu har jag ångrat mig och försöker bli av med den.
Jag kände mig som en idiot som tagit in den i trädgården, men helt nyligt såg jag att de planterat den i Kronobergsparken i stan där jag går med hundarna varje dag. Parken renoveras och de håller på och gör fint, planterar nya träd och fixar i rabatterna. De hade fyllt en slänt med denna plister så den anses väl som en trädgårdsväxt ändå.
Eva i Skåne
20-06-2013, 10:23
Jag har den bland det vilda och tycker bladen är så fina, men skulle inte rekommendera att plantera in den i rabatterna.
Jag har den planterad i häcken. Den håller duktigt undan maskrosor etc.
Har öht ganska aggressiva marktäckare i hela häcken.
AnniiPannii
23-06-2013, 15:04
Luktar bladen starkt? Får den långa revor?
I så fall är det den värsta ogräset jag har i min trädgård! Den där och penningblad tar död på allt i sin väg och är nästan värre än kirskålen här hos mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.