Full version: Potatis
Snöflinga

I våras planterade jag potatis i två murarhinkar. Tre i varje. En svensk sort "Minerva" och iden andra en finsk sort. De har växt och frodats på min balkong till häckliknande dimensioner smile.gif Nu undrar jag om alla potatissorter måste blomma innan de är klara för skörd ? Mina gör det inte och ändock skall båda vara av en tidig sort. Någon som vet confused.gif
Piccante
Alla sorter blommar visst inte, annars är det en bra tumregel jag har lärt mig att börja skörda efter blomningen.
bosabengt
Jag har också plantor som är stora å fina men har ännu inte blommat. Är KingEdvard, men jag tror jag ska gräva lite för å se om det finns några potatisar. Så får man avgöra själv om man vill rycka upp plantan lr inte.
EKLO
Jag tror det är firman stubbetorp som har en hemsida där man kan läsa på om olika potatissorter. Som sagt, långt ifrån alla blommar (med det gör King Edward).
Den stora skillnaden är väl annars att man delar in sorterna i Mycket tidiga, Tidiga, Medeltidiga och höst/sena. Det är bara att prova egentligen, man vill ju varken ha för stora eller för små... men alla går ju att äta, oavsett hur stora de hunnit bli.
Snöflinga

Tack för svar. Ja, man kan ju aldrig veta, får stoppa ner handen och känna mig fram om det blir nå't till sillen imorgon rolleyes.gif Fast jag har garderat mig med färskpotatis a' 50 öre/kilot.
Peztis
Som sagt, alla blommar inte. Och står de så till att man kan gräva lite runt om så kan man ju plocka det man vill ha och låta resten stå kvar,. Jag har faktiskt kört ned plantan igen efter att jag har plockat de två-tre potatisarna som var lite större och de andra växte till sig lite mer.
Ewa L
CITAT (Peztis @ 21-06-2013, 20:07) *
Jag har faktiskt kört ned plantan igen efter att jag har plockat de två-tre potatisarna som var lite större och de andra växte till sig lite mer.

Så gjorde jag förra året. Tyckte skörden var lite ynklig vid midsommr. Tryckte ner dem igen. Och kunde skörda en gång till på hösten. Gjorde så även igår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon