Pesco
Jag ska anlägga en ny rabatt för perenner och nån buske. Tomten ligger på gammal leråker. Organiskt material och kanske bättre dränering har jag fattat, men hur? Jag har justa laddningar kompost, men de är ännu inte klara. Köpa torv? Köpa sand? Köpa barkmull?

Har läst om att folk förbättrar odlingsmöjligheterna (uppdaterar från en zon till en annan) genom mycket sandinnehåll, och läste i senaste trädgårdstidnignen om nån som anlade rabatter av bara sand och gräsklipp.

De äldre måste grävas om...de visade sig innehålla mest ogräs och det verkar vara enklare att plocka upp det värdefulla och rota runt än tvärtom. Där gjorde jag en insats redan i höstas, men även där bör man förbättra luftigheten och halten av organiskt material.

Rabattexperter - hör av er! Hur ska jag göra? wink.gif
Ingrid på Västkusten
Köp ingenting!

Gå in på www.gulasidorna.se och skriv in stall och klicka på Din geografiska region. bakmull sand och torv 'ätes' upp hur snabbt som helst av lkerjord och sand kan tvärtom ge betong i kombination med lera.
Vad Du behöver är mull - ÄKTA mull d v s stallgödsel, det är det absolut bästa och det billigaste - ridstallen skänker bort det!

Bästa rådet för att göra bättre rabatter och förbättra odlingszonen är upphöjda rabatter! Att byta ut allt soms and är också bra men ett betydligt värre jobb än att hämta två tre släpkärror gödsel å sprida ( detta gör man altså varje år) - då man gräver ut allt och fraktar dit sand men å andra sidan sand är underhållsfritt och sedan har Du det 'forever' minst tjugo år!

Båda sätten är bra!

Glöm inte å kika in i pallrkagsklubben med för snabba tips på upphöjda bäddar!

Hälsar Ingrid glad användare av upphöjda rabatter, pallrkragsodlingar och stallgödsel .
Pesco
Jaha...jag har ett stall tvärs över gatan. Men är det inte risk för att det blir FÖR näringsrikt? Hur gammal ska gödslet vara?
Ingrid på Västkusten
Det är la GULD Pesco!
Stall tvärsöver gatan, jag är säker på att många forumister här på Odla nu suckar :-))

Jag kör med allt ifårn pinfärsk vid nyanläggning - då lägger jag ca 10 centimeter jord ovanpå detta - sticker ner en termometer å håller ett öga i cirka en vecka. Är den halvförbränd d v s legat några månader, då gör jag inga temperaturmätningar - då kör jag bara :-)

Man kan satsa på å hämta hem en megahög å lägga på förråd om man vill ha bränd men jag är av dne otåliga läggningen så jag kör ändå med bra resultat.
Det som står i alla böcker gäller itne alltid :-)

Hälsar Ingrid
magiana
CITAT
Man kan satsa på å hämta hem en megahög å lägga på förråd om man vill ha bränd men jag är av dne otåliga läggningen så jag kör ändå med bra resultat.
Det som står i alla böcker gäller itne alltid

Det var bra att veta! Jag har ett stall bara 500 meter härifrån. biggrin.gif
Susanne i Linköping
Nu måste jag protestera lite mot Ingrids påstående att det är så lätt att få stallgödsel från ridskolorna. Här i stan finns två ridskolor, båda kör all gödsel direkt i containers så det enda man kan få tag i är pinfärsk direkt bakom kusarna, om man hinner innan det mockas ut. Spånströ kör de med också.

Ska jag få tag på brunnen och/eller halmblandad måste jag åka en bra bit ut på landet. Torvströ har jag aldrig sett i något stall, någonsin. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Usch vilka hemska stall - vi har sådana här med - men man kan kanske prata snällt med stallägarna så man kan kanske hämta lite då och då - eller att de deponerar lite i kanske en storsäck elelr dylikt intill sin ordinarie kontainer?

Man kan 'sålla' en del av spånströet - och kanske låta ligga några månader, har jag gjort med vissa faktiskt. Prova också om det finns tävlingsbanor eller någon som har ett privat ( litet) stall.
Zoo är ju också ett tips. Och har man tillgång till släpkärra så är det ett ont en gång på året ( att dte är jobbigt å hämta menar jag)

Hälsar Ingrid

PS Kom på en sak - en i bekantskapsklretsen hade 'mutat' en av skötarna i stallet och på så sätt ordnat gödsel. Prova å fråga :-)
Susanne i Linköping
Gödseln körs ut på band direkt till containern så att lägga något för sig, i säck eller nåt, innebär en hel del extrajobb.

Men det gör inte så mycket. Så länge jag nöjer mig med pinfärsk gödsel kan jag ju hämta en hink i veckan när jag ändå är där. Jag rider nämligen där varje vecka, och det är en cykeltur på ca fem minuter. Det gäller bara att jag lär mig att cykla med fullastad hink, jag vill ju inte tappa hela härligheten på väg hem! ohmy.gif laugh.gif tongue.gif

Sen får jag väl kompostera gödseln tills den är lagom förmultnad att använda.
Virgo
köp en cykelkorg, ett par tior på maxi, coop eller om det var på ikea jag såg dom. Sen en stor plastkasse och ner i cykelkorgen!
Cilla
Susanne - jag hade samma problem som du innan jag hittade ett annat stall som blev mitt favoritställe för gratisinköp av gödsel (edna kostnaden sopsäckar och bensin till bilen).

Innan dess hoppade jag in i den närapå helt slutna containern som gödseln studsade in i på automatiska rullband... Enda hålet där jag och luset kunde komma in var precis så stort att jag kunde klämma mig in. Containern hade 2,5-3 meter höga väggar och det var mörkt att klättra på den lilla stege jag hade med mig för att få över säckarna jag fyllde. Inte hade jag tålamod att kliva ned med varje säck heller, så en hel del spräcktes när jag slängde ned dem över kanten. Enda fördelen var att containern var rymlig så att jag inte behövde stå under rullbandet när hästbajset kom farande...

En annan fördel kanske var att jag jobbade snabbt och effektivt. Men det var inte bättre förr. Nu står jag ute med en massa andra blomtokar och småsnackar medan vi lassar in en och annan halmblandad rykande gödselgiva i plastsäckarna - med spadar vi lånar från stallet. Att ha trevligt tar tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon