Full version: tomater
terima
mina tomater står i hinkar i växthuset och har blivit stora med blommor, men jag undrar om jag skall ta bort blad för dom drar ju näring i onödan? trevlig midsommar. terima
rosita
Bladen behövs, de drar näring till frukterna. När det har blivit tomater kan man däremot ta bort blad/grenar för att solen ska komma åt dem.
Piccante
Utan blad ingen näring till resten av plantan. Plocka i bort blad i onödan såvida de inte är skadade eller sjuka.
michel021
Sido skotten kan du plocka bort om du inte redan gjort det för dom tar bara energi från plantan
http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-arti...lanta-att-odla/
Piccante
Det är en fysiologisk omöjlighet att de energiproducerande delarna av en planta stjäl energi.
michel021
Sidoskotten blir ju som egna plantor men dom har inga egna rötter. Så det kanske är fel formulerat men dom tar kraft från moderplantan iaf enligt all info jag läst och hört.
Om dom tillförde energi/näring mm till plantan så hade ingen tagit bort dom. Alla säger att "moderplantan" växer saktare mm om man låter sidoskotten vara

Från blomsterlandet(sidan jag länka till innan)
"Ta bort tjuvskott (de sidoskott som växer ut i bladvecken, de tar kraft från plantan)"
Scout
CITAT (michel021 @ 20-06-2013, 22:23) *
Sidoskotten blir ju som egna plantor men dom har inga egna rötter. Så det kanske är fel formulerat men dom tar kraft från moderplantan iaf enligt all info jag läst och hört.
Om dom tillförde energi/näring mm till plantan så hade ingen tagit bort dom. Alla säger att "moderplantan" växer saktare mm om man låter sidoskotten vara

"Ta bort tjuvskott (de sidoskott som växer ut i bladvecken, de tar kraft från plantan)"
Självklart tillför alla gröna delar energi till plantan. Det gröna är klorofyll som binder solenergi till kolhyrater. Anledningen att man tar bort sidoskotten/tjuvarna är inte att de tar energi från plantan utan att man vill optimera mängden tomater per planta. Alla blomklasar kommer på stammen, om man bara har en stam blir det mer klasar än om man låter sidoskotten komma fram, för då blir det en massa blad på dessa innan de får blomklasar.

Så det är ett dåligt och missvisande uttryck som man hör alltför ofta, att sidoskotten skäl energi, snarare skiftar de växtens fokus från fruktproduktion till bladproduktion. Det blir mer blad än tomater, och det är ju tomaterna vi vill ha.
Piccante
CITAT (michel021 @ 20-06-2013, 22:23) *

Energi är energirika molekyler som sockerarter, dvs kolhydrater. Växter tar upp kol från luftens koldioxid genom bladen och omvandlar CO2 till socker i kloroplasterna. Om inte blad tillförde plantan något skulle alla växter vara bladlösa. Ju större bladyta en växt har ju mer energi får den.

michel021
CITAT (Piccante @ 20-06-2013, 23:43) *
Energi är energirika molekyler som sockerarter, dvs kolhydrater. Växter tar upp kol från luftens koldioxid genom bladen och omvandlar CO2 till socker i kloroplasterna. Om inte blad tillförde plantan något skulle alla växter vara bladlösa. Ju större bladyta en växt har ju mer energi får den.

Jag vet att bladen tillför energi men trodde att bladen på sidoskotten bara försörjde sidoskotten och att det därför var bättre att ta bort dom. Du har troligtvis helt rätt med allt. Det jag mena är fortfarande att det bättre att ta bort dom eller menar du att det är bättre att låta dom vara? Jag odlar i kruka så jag antar att det är bättre för mig iaf att ta bort dom för rotsystemet måste ju också klara av att försörja plantan.
Bassam
Hej

För tomatplantor är bättre att ta bort sidogrenar, för att de hindrar plantor
tillväxt.

H.Bassam
sparre
Hej!!
Jag blev "fundersam"...hur är det med busktomater då!!! Där behöver man inte ta bort sidoskotten, eller ?
Tomaterna kanske blir mindre , ni som vet förklara för mig.
Anki
Bassam
Hej

Det är annan sak med busk tomater, men de som planterar tomater i växt hus och andra vanliga tomater växter ser och säga att de kan få bra tomater på huvud stamm och det är bättre att ta bort sido grenar.

obs

Om du ska fråga om busk tomater , det är annan sak. också de behöver toppa sidogrenar för att vi ska få bra frukt kvalitet.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon