Huggorm
20-06-2013, 13:50
Det hr gr valntstrdet (juglans cinerea) r fyra r gammalt. Det var vxthusodlat och ett r gammalt nr jag fick det och de vriga tre ren har det sttt ute och ftt sdana hr mrken p lven. Det blir mer och mer och till slut vissnar lven och trillar av. Samtidigt kommer det ju fler lv hela tiden, s det har fortfarande ngorlunda frscha lv kvar. Jag har frskt samla upp vissna lv och kasta, men det terkommer varje r i alla fall.
r detta ett svampangrepp, och vad br jag i sdana fall gra t saken?
Alexander-VG-zon3
20-06-2013, 14:22
Huggorm
20-06-2013, 14:47
Hmm, det dr lt ju ganska spot on. Finns det ngot medel som sljs i Sverige som kan hjlpa? "Dodine" som nmns i texten har jag inte hrt talas om
Jag vill absolut inte att det skall sprida sig till mina manchuriska valntstrd, d rycker jag hellre upp den hr plantan och brnner
Alexander-VG-zon3
21-06-2013, 08:20
Dodine verkar vldigt giftigt och r nog ngot som bara utbildade fr hantera. Annars r det nog det avnliga plocka bort fallna blad och ven ta veck p trdet som har ftt svampen och s brnn sedan prova fungicider och spraya nu och nr bladen flls och s innan nya blad utvecklas. Och att hlla plantan i god hlsa. Verkar sprida sig bra vid fuktigt och kallt vder och drabbar alla arter.
Har haft det innan p vanlig valnt men det var inte s mycket och har inte sett nt sen vad jag vet, och det jag har hr r lyckligtvis vldigt frisk och inga angrepp den r en av dom f i hela kommunen s det kanske inte s stor spridning p sporerna.