Full version: Midsommar
narran
I dag bad min mamma mig att plocka lite vilda blommor till henne. Jag bor i stan så det finns inte så mycket att välja på. Tog en sväng till motorvägen för att plocka vid vägrenen men tyvärr hade vägverket klippt där inte en blomma kvar. Gick upp till ett buskage som är planterat för att begränsa buller. Där fanns det lite blommor men jag upptäckte även en buske som jag aldrig sett tidigare. Den hade gröna flikiga blad och röda blommor som såg ut som blad men de var formade ungefär som en klassisk lyra som man brukar se änglar spela på på bokmärken. Någon här som vet vad det kan vara har tyvärr inte tillgång till kamera. Min mamma som är rätt så hemma på växter hade heller aldrig sett nått liknande. Det var bara den här busken så troligtvis är det något självsått
Peztis
En bild hade ju onekligen hjälpt till ...
Kryddan03
Hm, som sagt, bild hade inte varit så dumt.
Men, funderar lite - det kan inte ha varit löjnantshjärta? De har i och för sig, som namnet antyder, mer hjärtformade blommor men skulle kunna kallas lyrformade också. Eller fänrikshjärta (fast den är mycket mindre och knappast att betrakta som buske förstås)?
narran
CITAT (Kryddan03 @ 21-06-2013, 21:01) *
Hm, som sagt, bild hade inte varit så dumt.
Men, funderar lite - det kan inte ha varit löjnantshjärta? De har i och för sig, som namnet antyder, mer hjärtformade blommor men skulle kunna kallas lyrformade också. Eller fänrikshjärta (fast den är mycket mindre och knappast att betrakta som buske förstås)?

nej det var inte löjtnantshjärta utan busken var rätt stor som en syren ungefär och bladen var flikiga påminner om en sån där björk med flikiga blad. Blommorna var röda och såg ut som lyror och i botten på lyrorna ser man att det sitter ett rätt stort frö
narran
Jag har hittat bild på en väst som påminner om den jag hittade, men den jag hittade hade mycket flikigare blad. https://www.google.se/search?q=tataricum+E&...g%3B2288%3B1712
Kryddan03
CITAT (narran @ 24-06-2013, 21:29) *
Jag har hittat bild på en väst som påminner om den jag hittade, men den jag hittade hade mycket flikigare blad. https://www.google.se/search?q=tataricum+E&...g%3B2288%3B1712

Då är det inga blommor du har sett utan lönnens frön* som får sådana vingar. De vanligaste sorterna får gröna vingar, men som du själv sett på google finns det sorter som får röda vingar. Du får söka på lönn eller Acer som släktet heter på latin så hittar du säkert vilken sort din buske är. smile.gif

*Inte konstigt att vi inte riktigt förstod vad du menade. wink.gif
IKS
Den bildsökning på Google du hänvisar till är rysk lönn (Acer tataricum), om den du beskriver liknar denna men har mycket flikigare blad är det gissningsvis ginnalalönn (Acer tataricum ssp. ginnala). Den är förövrigt mycket vanlig i de naturlika/landskapsplanteringar som ofta görs för att skärma av vägar och dylikt.
narran
Påminner om sådan men de här näsorna sitter inte i klasar utan i längre grenade stänglar. Sedan är näsorna mörkröda, men det är nog någon typ av prydandslönn, men det här var en enstaka buske bland en avskärmningsdunge med framför allt sälg och hassel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon