Manne på Soltorpet
21-06-2013, 22:58
Blanden på nästan alla mina rosor (busk rabatt och kläng) har i år först fått som genomskinliga nät fläckvis. Alltså inte hål. Det breder ut sig över hela bladen. Sedan vissnar de. Det börjar längst ner och vandrar sedan uppåt på grenarna.
De ser verkligen risiga ut. Två har dött.
I litteraturen har jag inte hittat något som apassar in på mitt problem.
Vad kan det vara?
Vad ska jag göra åt det?
Hej
Jag tycker att det är sorter av maskar, som gräver tunnel i bladen, och det är lätt att bekämpa dem genom att ta bort skadad blad och bränna dem.
H.Bassam
Jag har också mycket fula rosblad nu, plockar och plockar, så här ser det ut här

Slemmig rosenbladsstekel, bildar " fönster " i bladen en gulgrön larv som äter, har mer än vanligt i år.
Hej
Du behöver jobba lite mera, ta bort alla skadad blad och bränna dem, du ska inte får direkt resultat, men fram tiden ska du få resultat som du tycker om på grun av alla maskar med nya generationen göma sig på bladen, men kan jag säga till dig använda Provado pinnor, det kommer snabb resultat, men njag är själv tycker inte om använder kemi material.
Obs
Jag vill från dig en sak bara, att förska ta bort vita området på trasa, om de blir borta, det betyder att din växter attackerade från svamp sjukdo som heter MJÖLDAGG, det är normal skada på rosor, vad ska du göra som jag sagt ta bort aqlla skad delar och bränna dem, sen kan du spreja den på Bikarbonat som blandad med vatten, du kan spreja mist tre gångar avstånd mellan 10 dagar.
H.Bassam
havtorn74
22-06-2013, 11:44
Kajsa:
Är det nödvändigt att ta bort hela bladstjälken när det ser ut som på din bild? (eller är det mest av estetiska skäl som du gör det?) Har liknande skador på en hel del blad men då jag plockat bort de larver jag lyckats hitta så har jag inte brytt mig om att ta bort bladen.
Jag försöker plocka bort så mycket jag kan, tar bort hela bladet men är det mycket på en hel buskros, så ger jag upp. Alla dessa olika steklar kommer och går på rosorna, ett annat år är det något annan stekel som är värre, har för många rosor för att gå i närstrid med allt.
havtorn74
23-06-2013, 09:14
Är det bara nu under försommar/midsommar som steklarna lägger ägg? Om man rensar rosorna från larver nu är det lugnt sedan eller kläcks det fler omgångar med larver under sommaren/hösten?
Det lugnar sig snart, istället kommer svartfläck, mjöldagg man får aldrig ro.
Manne på Soltorpet
23-06-2013, 16:53
Tack för alla intressanta svar.
Jag har inte sett några larver i samband med de tråkiga bladen fast jag försökt titta, men de ser precis ut som på medsända bilden. Jag ska plocka bort alla vissna blad.
Jag har också ovanligt mycket bladlöss i år. Går loss på dem varje dag.
Det är inte mjöldagg jag har. Har faktiskt varit helt förskonad från detta problem.
Däremot har de små slemmiga larverna som tuggar i sig hela bladen (utom bladnerven) dykt upp nu. Även där är jag på daglig jakt. De är dock lätta att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.