Natur liv
22-06-2013, 05:37
Jag impulsköpte två isop-plantor när jag var i handelsträdgården och nu några veckor senare ser de ut att trivas utmärkt, så jag behöver ta reda på vad de kan användas till.
Jag har hört att isop passar till soppa, men i övrigt känner jag inte till något alls. Hur äter man dem? Torkar man dem som andra kryddor? Hur stora kan de bli? Övervintrar de även här i odlingszon 4? När ska man skörda, före eller efter blomning?
Jag tar tacksamt emot tips från er isopodlare!
hattstugan
22-06-2013, 06:44
Vet inte hur Isop används som krydda men den överlever här hos mig i zon 3! Har tom överlevt hårda sorkangrepp!
Låter du den gå upp i frö så har du många plantor sedan som du kan göra en fin låg häck av till din kryddsäng!
Vi har haft isop i alla år vi haft vårt torp - tacksam och tålig - vi klipper den då och då - verkar vara en riktig överlevare. Från början hade vi den som 'kantväxt' till röda rosor. Men rosorna försvann - isopen blev kvar. Nu flyttad, vi har klippt vår isop ganska hårt. Och precis som Hattstugan skriver kan den bli en trevlig 'häck'.
Enl Wikipedia: "Blommor och blad kan dock med försiktighet användas som krydda." - vi har aldrig använt isop till matlagning.
Hej
Isop kommer från Asien, det kan öka med frö och sticklingar, det är lätt att sticklingar får rötter, den kan klar sig till zon 5 utan problem men för säkerhet skulle kan man kantäcka jord,
H.Bassam
Hej
Isop kommer från Asien, det kan öka med frö och sticklingar, det är lätt att sticklingar får rötter, den kan klar sig till zon 5 utan problem men för säkerhet skulle kan man täcka jord,
H.Bassam
Piccante
22-06-2013, 12:32
Isop är underbar som kantväxt. Både snygg för oss att se på och bra insektsväxt. Men när det kommer till det kulinariska så är den svår att använda har jag förstått, så jag har inte riktigt vågat.
Kollade lite i mina örtaböcker och isop har används i avkok som hostmedicin, ör att lindra astma, lunginfektioner och urinvägsinfektioner.
Smaken är svagt mintaktig men med bitter etersmak och ska användas sparsamt. blommorna är goda i sallader, blad gör fet mat mer lättsmält men ska användas sparsamt pga påträngande smak. I Gascogne används isop i kryddbuketter och i tomatpuré. I delar av Europa används den som korvkrydda och i USA används ibland finhackade blad i fruktpajer eller i sockerlag som kokas för att lägga in frukt.
Natur liv
22-06-2013, 13:30
Roligt att höra att isop verkar vara en överlevare och att den kan fungera som kantväxt. Då blir det snyggt när det väl blir lite fler plantor. Eftersom man tydligen kan äta både blommor och blad så är det inte bråttom med skörd. Skönt det eftersom andra kryddor behöver skördas och torkas just nu.
Jag låter isopen gå i blom och provar några blommor i salladen. Så småningom blir jag nog så modig att jag vågar prova bladen också ... om än med försiktighet.
Tackar för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.