Andreas1974
Mina riddarsporrar (delphinium) har under de senaste åren (varje år 2010-2013) fått en ful beläggning, se bifogad bild. Det vita börjar växa till strax innan blommorna kommer och sätter sig på stammar och blad, och även på blommorna (d.v.s. på hela växten, mindre på undersidan av bladen dock).

Vad är det? Något slags mjöldagg / svamp?
Finns det något att göra, för att få bort otyget, än att ta bort växterna? De är ju så fina när de är friska.

Kan det gå på andra växter (jag har inte sett det på något annat).

M.v.h. Andreas
kerstin z5-6
Mjöldagg , det uppstår lättare om de står alltför torrt och trångt .Somliga sorter mer känsliga.
lavendelgården
Prova med att spraya Atamonlösning på bladen. Jag tar en del Atamon och 10 delar vatten. Atamon finns i livsmedelsbutiken. Åsa
Andreas1974
Tack för identifikation (att det är mjöldagg) och för tips om bot! Jag ska köpa atamon och testa!
Andreas1974
Uppföljning:

Utvecklingen av mjöldagg tycktes avstanna efter att jag någon av de sista dagarna i juni började behandla med Atamon. Jag sprayade hela plantorna (2 st) med spädning enligt ovan, med några dagars mellanrum tills flaskan var slut.

Men plantorna blev ju inte precis vackra ändå (det hade jag inte väntat mig) och blommade inte bra. Man behöver nog starta tidigare, så fort man ser spår av mjöldaggen.

Jag tror jag får ta bort dem ändå, eftersom detta kommer igen varje år.
Bassam
Hej

man behöver tålamod efter behandling, de ska bli fina igen, för att svampen suga växter näring.
H.Bassam
annelizon1
Tack för tipset om Atamon, det ska jag prova på min höstaster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon