CharlotteF
Jag gjorde en bestllning p ett aprikostrd, det var i uselt skick nr jag fick det. Jag tror att det har krfta (?), men kanske ven andra sjukdomar? De flesta av grenarna r av, mnga nda in till stammen. Svarta toppar. Kda. Svarta flckar. Och bladen fulla med hl. Jag ska f ett ersttningstrd hemskickat i veckan, hoppas det ser fint ut! Jag frgade vad jag skulle gra med detta defekta trd och fick tipset att peta ner det i ngot hrn i trdgrden. Men vi har ont om hrn fr ett trd som r helt hopplst, s frgan r nu - r det ngon id? Har trdet ngra sjukdomar som kan frstra i trdgrden? Vad gr jag med de trasiga grenarna? Krfta har vi redan i vr trdgrd.

Huggorm
Leta upp ngon plats i skogen dr det kan st, s har du bde kvar det och har blivit av med riskerna
CharlotteF
CITAT (Huggorm @ 22-06-2013, 13:52) *
Leta upp ngon plats i skogen dr det kan st, s har du bde kvar det och har blivit av med riskerna

Jag har tyvrr ingen skog dr jag kan stta det. :-( Bor i ett villaomrde..
Huggorm
Smyg ut det i ngon annans skog wink.gif

Aprikostrd krver en del omsorg och mhet fr att vxa bra i Sverige och risken r vll att man inte orkar ta hand om ett sdant dr exemplar ven om man hittar ngot hrn av trdgrden att stta det i. Ibland r det bttre att bara slppa taget och g vidare.
CharlotteF
Det har du rtt i, tack! Tnkte mer att det vore kul att se om det klarar sig p friland hr, som ett experiment infr framtiden. Fr tanken med trdet var att ha det i uterummet dr det kommer st skyddat, dr ska jag stlla det nya (frhoppningsvis fina) trdet nr det kommer!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon