piafrosslund
Hej på er!

Jag har en del frågor kring vår trädgård. Jag har flyttat in hos min fantastisk man i ett 20-talshus med tillhörande trädgård. På 70-talet var trädgården en av visningsträdgårdarna i staden. Sedan ägaren blev sjuk och gått bort har trädgården förfallit och växt igen till stor del. När jag flyttade hit med mitt trädgårdsintresse ser jag potential att fixa till trädgården så att den blir jättefin. Jag hittar ofta små vackra blommor/buskar och växter som jag har svårt att identifiera. Jag undrar nu om kunniga människor här på forumet kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

[attachment=77039:IMG_0776.jpg]
[attachment=77040:IMG_0780__2_.jpg]
[attachment=77041:IMG_0783__2_.jpg]
[attachment=77042:IMG_0800__2_.jpg]
Monarda
Rosen på sista bilden påminner väldigt mycket om Minette,
piafrosslund
Tack för svar, jag har googlat på Minette, men de bilder jag får upp är rosen rosa, mina rosor är helt vita, fast knopparna är lite rosafärgade. Denna busken växer INNE i en gigantisk tuja. Doftar väldigt gott.

Den tredje bilden är ett träd med vita "bollar".
Eva i Skåne
1. gissar på nån try
3. gissar på bollhortensia
piafrosslund
Tack Eva i Skåne, har googlat lite nu och det ser ut precis som Rosenprakt-try Alexandra. Den tredje bilden är ett träd, nu ca 4 meter högt, med små vita runda bollar (blommor). Blombladen håller på att trilla av nu och pryder gräsmattan.
gunsta
Om det är aktuella bilder så tror jag på ....

nr:3 Snöbollsbuske

nr:4 Maidens blush

nr:2 är jag osäker på ... om det inte är en ros ... någon form av kvitten - men jag är mycket osäker vill jag understryka.
Anny
1 try
3 hortensia
rosorna kan jag tyvärr inte namnen på
piafrosslund
Nr 3 verkar vara en väldigt stor snöbollsbuske, enligt en granne så är den väldigt gammal. Tack för era tips/gissningar!

Nr 2 verkar vara en Rosenkvitten :-) thanks.gif

Nr 4 är mycket riktigt en Maidens Blush har jag kommit fram till efter att jag lagt ut bilden på en Facebook-sida. Den doftar alldeles underbart wub.gif
Monarda
Men om rosen är vit kan det inte vara en Maidens Blush, den har ju ljust rosa blommor. Det skulle kunna vara en Maxima.
piafrosslund
Det har du rätt i Monarda, har googlat lite på Maxima och det stämmer ju bättre. Jag blir helt prillig, rosorna är ju så svåra att skilja åt. Men en Maxima är det alldeles säkert! Tack thanks.gif
CillaM
1) Paradisbuske

2) Kvitten, rödblommande

3) Snöbollsbuske

4) Okänd ros för mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon