gunirene
Kan någon hjälpa mig med rätt namn på denna blomma ?

Jag har fått den av en släkting som kallade den för "Kärringasladder".
hattstugan

Vallört!!! Ogräs!!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp, usch ja vallört. Visserligen bra kompostmaterial och man kan göra växtnäring av dem men man föredrar ju när de växer i andras odlingar än ens egen.
CillaM
Så länge den växer i ett avgränsat hörn så är den inget problem. Ta och kapa just vid slutet av blomningen, klipp ner och däng i en tunna med vaten. Låt stå 2-3 veckor och du har världens bästa gödselvatten att vattna uteväxter i kruka eller i rabatterna med!
Ewa L
Vilket bra tips!
Jag har bara en planta. Räcker det?

Saken är den att jag har använt slut på alla brännässlor! De har oavsiktligt utrotats i jakt på näring. Är inte så glad åt att använda urin iom att jag tar mycket mediciner.
CillaM
CITAT (Ewa L @ 22-06-2013, 21:45) *
Vilket bra tips!

Saken är den att jag har använt slut på alla brännässlor! De har oavsiktligt utrotats i jakt på näring. Är inte så glad åt att använda urin iom att jag tar mycket mediciner.

Du får klippa i mindre bitar o lägga i flera tunnor med vatten. Låt en stängel med blommor fröa sig (!) ifall du vill ha fler plantor. O gör inte slut på gödselvattnet när du vattnar, spara gärna en rejäl slatt för att fortsätta "geggandet"
gunirene
Tack "Hattstugan".
Kan Kärringasladder vara ett lokalt namn på denna växt. Kommer kanske från att den sprider sig som ett sladder.
Jag skall nu försöka att hålla den på plats.
addo
CITAT (Ewa L @ 22-06-2013, 21:45) *
Vilket bra tips!

Du får bjuda över grannarna att kissa i vattenkannan rotfl.gif
zaaritha
Vacker växt--när man begränsar den!
Ewa L
CITAT (addo @ 26-06-2013, 11:07) *
Du får bjuda över grannarna att kissa i vattenkannan rotfl.gif

Nja, då satsar jag nog hellre på vallörten. rolleyes.gif
Om grannen skulle bidra blev det nog ren öl i pottan.

Skall låta min planta få fröa av sig i mitt "skräphörn". Det är omgärdad av häck och gräsmatta så det blir kanon. Den är ju faktiskt vacker. Som många av ogräsen.
Iofs är det ju varje person som bestämmer vad som är ogräs. För mig är det ex.vis bergsnejlika! Älskad av många... Hatad av mig. Osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon