Nilttac
För ca 3 år sedan planterade jag rosor på bar rot på hösten. När våren kommit så insåg jag att alla tre var sönderfrusna. Grävde upp två av dem, men lät en stå kvar och inget mer än några rotskott blev det årets resultat. Var säker på att det var rotskott från grundstammen och inte från den modell jag hade köpt. I våras klippte jag ner kotten och tänkte att ja, ja på den platsen kan det även vara fint med lite nyponrosor wink.gif och blev lite förvånad när rosen fick massor av knoppar och när knopparna sedan slog ut för någon dag sedan blev jag glatt överraskad, Inte kan väll detta vara grundstammen, detta måste väll vara den ympade rosen, eller ? Har förstås glömt bort vad den ympade rosen skulle heta, hade liksom räknat den som förlorad wink.gif

Så för att göra en lång historia kort. Är det ngn som känner igen rosen och vet vad den heter ? http://bilder.herdinginstincts.se/#post6
Kajsa
Tror inte det är vildrosen som kommit upp, dom brukar ha enkla blommor, det är nog den äkta rosen. Minns du om det var busk eller rabattrosor du köpte, storlek ?
Svårt, gör en vild gissning, får lite vibbar av denna

Stanwell Perpetual, blir ca 1.5 m - 2 m buskros, en Pimpinell, doftar starkt, taggig
Nilttac
Har för mig att det var buskrosor jag köpte. Tack för ditt förslag, det kan mycket väl vara det den hette en liten svagt pling hördes när jag läste det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon