Full version: Fläder
kurtkurtkurt
Jag har en stor rabarber men vill ha mer. Den har just blommat. Går det att fröså den direkt i marken nu med dessa fröer?

Går det även att dela den så det blir fler? Hur gör jag isf?

Helst frösår jag så jag slipper riskera att ta död på den enda jag har.

jag skrev fel, menar rabarber. Inte fläder
AnniiPannii
Hej!

Jag det går att dela rabarber, gräv upp den och försök få med alla rötter, dela den i så många delar du tycker är bra med en vass spade. Sen planterar du som vanligt och vatnar rejält.

Jag tror det är bättre att dela lite senare på växtsäsongen eller tidigt på våren men det är svårt att ha ihjäl en rabarber så det är nog ingen fara nu.
Fröna måste vara torra och mogna, oftast är de helt bruna då. Vänta tills fröna har mognat och så sår du dem nästa vår eller i år om du har mogna frön nu smile.gif
//
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan inte döda en rabarber genom att dela den vet en som försökte ta död på den med en jordfräs, varje liten rotbit blev en ny planta så han fick väldigt många plantor istället.

Rabarber är ofta inte fröäkta = du får inte samma sort när du frösår så vill du ha en likadan är det delning som gäller. Jag tycker våren är bäst att dela innan bladen hunnit upp och blivit stora de brukar etablera sig snabbare då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon