Full version: Äpple 2 frågor
kurtkurtkurt
1. Jag har satt ett frösått äppleträd tillfälligt i fjol på ett ställe. Kan det flyttas nu eller ska jag vänta till augusti?

2. Ympa på äpple nu, går det el är det helt fel säsong?
Huggorm
Flytta träd och buskar gör man bäst på vårvintern eller sent på hösten. Man kommer ofrånkomligen att skada rötterna och därmed hämma trädets möjlighet att suga tillräckligt mycket vatten. Det skall alltså inte vara varmt vid flytten eftersom det är då vattnet behövs som mest. När det är bäst att ympa vet jag inte, jag har inte grejat med sådant.
Sörgårdsnissen
har samma ideér som du på lut, måste bara övervintra mina sådda-i-kruka träd ute i backen över vintern först, mina är årets så dom är nog lite tunna än.

Dina är oxå släta under bladen gissar jag? (hör inte till din fråga)

antingen okulerar man väl, och det ska man tydligen kunna göra, rätta mig nån som kan bättre!, i juni typ gissar jag för det var tal om en kurs den tiden i år.
Sen om man väljer att köpa en läggympning istf för okulering (större ingrepp) så gör man det typ maj eller så då knopparna börjat spricka upp lite grand på trädet.

Då han man en gren man tog dec-februari som legat bra förvarat och ympar med, men de där har du nog läst på nån stans redan tror jag smile.gif

Hur grova är stammarna/stammen på trädet/en?

Håller med Huggorm i sina åsikter om flytten
kurtkurtkurt
Vad innebär ockulering?

Ja de är släta under bladen.

Hur tjock stam är lagom för ympning?
Bassam
Hej

på den här tiden och på grund av din växter små, det är bättre att ympa på bara på knoppar,

Om du vill mera informationen av den här typen ( du kan googla på namn ympa på knoppar och tryck på bild nummer Fyra).
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon