Frida Sandman
22-06-2013, 20:01
Fick idag en planta av en vän, som har den i sin trädgård, där den växer torrt och sandigt Nu undrar jag vad det är och var den kommer ifrån? Klarar sig bra i zon 6 där jag bor.
Mycket lågt (max 5 cm) gräsliknande bladverk, uppskjutande stänglar med små rosalila tofsar/blommor.
Bild av "blommorna"
Bladverket
kerstin z5-6
23-06-2013, 19:29
Gissar på lychnis flos cuculi
Frida Sandman
25-06-2013, 06:40
Tack! Enligt bilderna skulle det kunna vara detta gökblomster, men växtplats och storlek stämmer inte alls. Blomman växer nämligen på cirka 20-30 cm höjd, och bladverket är som sagt väldigt lågt.
Läste på den virtuella floran om arten och sökte mer om släktet då de trots allt är väldigt lika, kan det ha varit sandnejlika? Växtplats och utbredning samt storlek stämmer.
I så fall blir jag olycklig, får man flytta fridlysta växter - ens från trädgårdar?
Praktnejlika menade jag såklart
Frida Sandman
25-06-2013, 07:13
Stopp! Det verkar inte vara praktnejlika heller.
Ser nu att kronbladen inte är fransade, men smalt/djupt hjärtformade. Fem kronblad per blomma. Massor av små pistiller, en ståndare. Fodret ser ut att vara i ett stycke.
Blomman är ljust rosalila, bladen på blomstjälken är parbladiga. Blomningstid juni.
Mycket svårt fall må jag säga.
kerstin z5-6
25-06-2013, 13:38
Blåsippan är också fridlyst, men om jag odlar diverse sorter av den i min trädgård står det mej fritt att gräva upp och ge bort av dem.
När jag såg den så tänkte jag spontant att det är en glim, dvs silene.
Lite googlande visar att det finns många utseenden på denna lilla näpna växt. Men att det är en glim, det vet jag inte.
Här är en som är rätt lik i form om än ej i färg,
silene nutans.
Anders zon 1
29-06-2013, 22:54
Skulle kunna vara någon avvikande form av tjärblomster. Det skulle stämma med att den trivs på en torr och sandig växtplats.
Jo, det var jag också inne på...
Frida, känns stammen lite klibbig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.