Full version: Plommonträd
BigDaddy
Jag har ett äldre plommonträd på tomten som sattes för över 20 år sedan. Det brukar få väldigt stora gula plommon, fantastiskt goda. I år får det ingen frukt alls & då ska jag berätta att mina andra plommonträd har mängder med frukt, likaså körsbär & äpple.
Dessutom har det väldigt få blad & många, de flesta, grenar helt kala.

Att det inte får frukt detta år klarar jag mig från men vill väldigt gärna höra med er om ni tror det överlever?
Antagligen den tuffa vintern, men hur ser chanserna ut?

Det har inte fått gödsling & har gräs runt stammen, men så ser det alltid ut & det mår annars alltid bra.
Ngt jag bör ordna nu?
Vatten lär inte vara problemet då det vart blött rätt ofta detta år. Iaf sedan tjälen släppte.

Väldigt orolig
jegi
Kan vara vintern eller snarare våren eller så håller det på att lämna in av åldersskäl.
BigDaddy
CITAT (jegi @ 23-06-2013, 00:17) *
Kan vara vintern eller snarare våren eller så håller det på att lämna in av åldersskäl.

Om det är vintern/våren - kommer det ta sig bättre nästa år el dör det? Och ska jag skära bort alla grenar utan blad? Lär inte bli mkt kvar då....
Huggorm
Även om den överlever och återhämtar sig så kommer den ju aldrig att se vettig ut igen när det saknas en massa grenar
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 23-06-2013, 07:22) *
Även om den överlever och återhämtar sig så kommer den ju aldrig att se vettig ut igen när det saknas en massa grenar

Nej tyvärr. Men du menar att jag ska ta bort de kala grenarna? Hur säkert är det att de är döda?
Huggorm
De grenar som ännu inte har löv är döda eller döende. Det kan hända att inte trädet har kapat förbindelserna helt ännu och att grenen inte har torkat inuti. Skrapa med nageln och se om det är grönt och fräscht. Är det torrt kan du kapa på en gång, ser det levande ut bör du vänta till längre fram i sommar.
Sörgårdsnissen
är det rain claude-träd? kan inte stavningen, men de lät som de kunde va det. Mycket goda dom där gula!
BigDaddy
Riktigt stora, gula, söta & väldigt goda. Vet inte sorten, trädet fanns här när vi flyttade in.

Men om det ff denna säsong, i augusti, har kala grenar - finns det ff chans att det nästa säsong växer på dem el är det då 100% kört?
Vill ju gärna inte beskära det om det ff finns en rimlig chans. Är ju ändå nästan hela trädet som ser ut såhär.
Dessutom de grenar som har grönt har det nästan bara längst ut.
Känns kört men jag vill inte att det ska dö....
jimvidar
Många träd har ju farit illa under denna vinter, jag skulle inte göra något alls med trädet, vänta och se om det inte repar sig till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon