Full version: sjuk vitlök
Jeremias
Jag lyckas inte lägga ut någon bild. Blasten är gulstrimmig på många plantor. När jag tagit upp ett par har de några möglelliknande vita och blågröna knottror på utsidan. De yttre bladen faller sönder. Det har inte funnits spår av larver, insekter eller insektsgångar i löken.
Vitlökarna är rätt stora, men jag vet inte om vi vågar använda dem.

Vi får ta upp all lök nu, antar jag. Är det någon gröda som är olämplig att odla därefter ? Vi funerar på sockerärtor, små morötter och/eller rädisor.
duo2010
CITAT (Jeremias @ 23-06-2013, 15:09) *
Jag lyckas inte lägga ut någon bild. Blasten är gulstrimmig på många plantor. När jag tagit upp ett par har de några möglelliknande vita och blågröna knottror på utsidan. De yttre bladen faller sönder. Det har inte funnits spår av larver, insekter eller insektsgångar i löken.

Vi får ta upp all lök nu, antar jag. Är det någon gröda som är olämplig att odla därefter ? Vi funerar på sockerärtor, små morötter och/eller rädisor.

Hej
var köpte du utsädet? låter som det inte var fullgott! Vilken sort? Sen kan det vara ngt i jorden som infekterat löken. Man kan inte odla lök där det tidigare varit lökar på flera år. Ta upp dem och torka luftigt och torrt och sätt sockerärtor ist. Om lökarna är ätliga/goda är svårt att säga men du får sälkert svar från ngn annan odlait.
Gunilla
Preussen
CITAT (Jeremias @ 23-06-2013, 15:09) *

En bild hade underlättat men det låter som om din vitlök råkat ut för svampsjukdom av något slag, återkommer med vad. Det kan vara jordbunden sjukdom men kan även vara något som utsädet hade med sig. Dina iaktagelser är riktiga, det gulstrimmiga på bladen är symtom på brist eller sjukdom hos vitlöken. Hur var uppkomsten av vitlöken? 100%? Har det förekommit dvärgväxt eller missbildning? Hur var lökarnas konsistens vid skörd, geggiga? Har där odlats lök tidigare där vitlöken växte?
Om annan gröda skulle kunna angripas är svårt att säga då jag inte vet vad som angripet vitlöken. Tror att du kan odla det mesta som inte är allium. Jag ska bläddra lite i litteraturen och höra med andra mer erfarna odlare.
Du har inte sett lökmalflugan och dess larver på plantorna?
masa
Av din beskrivning att döma är det svampen Penicillium hirsutum som har angripit dina vitlökar. Främsta orsaken till smitta är infekterat utsäde eller ofrivilliga vitlöksplantor från året före.

Det är ingen fara att använda vitlöken till mat, sortera bort de dåliga klyftorna och elda upp dem om möjligt, ät löken snarast innan fler klyftor angrips.

Penicillium angriper ofta tidigt på säsongen, plantorna slutar växa och då skall man gräva eller dra upp dem och destruera dem så att smitta inte förs vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon