CITAT (Jeremias @ 23-06-2013, 15:09)

Jag lyckas inte lägga ut någon bild. Blasten är gulstrimmig på många plantor. När jag tagit upp ett par har de några möglelliknande vita och blågröna knottror på utsidan. De yttre bladen faller sönder. Det har inte funnits spår av larver, insekter eller insektsgångar i löken.
Vitlökarna är rätt stora, men jag vet inte om vi vågar använda dem.
Vi får ta upp all lök nu, antar jag. Är det någon gröda som är olämplig att odla därefter ? Vi funerar på sockerärtor, små morötter och/eller rädisor.
En bild hade underlättat men det låter som om din vitlök råkat ut för svampsjukdom av något slag, återkommer med vad. Det kan vara jordbunden sjukdom men kan även vara något som utsädet hade med sig. Dina iaktagelser är riktiga, det gulstrimmiga på bladen är symtom på brist eller sjukdom hos vitlöken. Hur var uppkomsten av vitlöken? 100%? Har det förekommit dvärgväxt eller missbildning? Hur var lökarnas konsistens vid skörd, geggiga? Har där odlats lök tidigare där vitlöken växte?
Om annan gröda skulle kunna angripas är svårt att säga då jag inte vet vad som angripet vitlöken. Tror att du kan odla det mesta som inte är allium. Jag ska bläddra lite i litteraturen och höra med andra mer erfarna odlare.
Du har inte sett lökmalflugan och dess larver på plantorna?