Full version: Växt id?
AnniiPannii
Jag ligger ute på en ö på västkusten nu och hittade denna nävan (?) jag tror det är någon slags näva.. Den har röd/lila själkar, flikiga blad likt en doftpelargon men med rött längst ut på bladen..

Den blommade men hade i vissa fall börjat släppa frön som jag självklart plockade. Nu undrar jag vad det är för växt?
Sen tog jag även frön från strandglim och undrar hu man ska så de, nu eller vänta till våren?

[attachment=77067:IMG_5948___Kopia.JPG]
Eva i Skåne
Om den växer vilt och har lite mindre blommor än de flesta trädgårdsnävor gissar jag på stinknäva
Den växer vilt här i skogen och är hur söt som helst där den står, men jag plockar inte in den i buketter. Luktar inte gott.
AnniiPannii
Den växer vilt här med och har ett väldigt fint rödaktigt bladverk, det var det jag föll för, men blommorna är små och växtsättet är allmänt sirligt med blommorna på själkar långt ovanför bladen.. Men den luktar ingenting :S
gunsta
Tänkte också på stinknäva - men eftersom den inte luktar ... så kanske duvnäva, men bladen är mer stinknäv-lika. Men du kan googla på duvnäva och se om det stämmer.
Eva 33c
Eller en skatnäva, som tillhör erodium-släktet?
zaaritha
Sparvnäva?
CillaM
Stinknävan luktar först vid ordentligt beröring. Jättesöt men som tur är har jag den inte hos mig då den kan bli ett riktigt ogräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon