ansanpansan
23-06-2013, 15:40
Har just köpt en sommarstuga och håller på att lära känna både tomten och växterna. På norra sidan några meter från huset finns denna igenvuxna rabatt. Bara gräs och ogräs. Har börjat rensa men det är mycket skit. Exakt vad ska jag göra? Hur djupt ska jag jag gräva bort jordlagret? hur rent på insidan av stenarna? Rötter och ogräs har kommit mellan stenarna. Enen är väl sjuk och måste bort. Plantera ett annat träd eller inte. Går det ens för nuvarande rötter. Annat jag bör veta?
tips på växter, gärna naturtomtsväxter eller iaf att det ska se naturligt ut.
Tack på förhand!
Bild kommer. Verkar för stor.
kerstin z5-6
23-06-2013, 19:05
Är allt ogräs måste du grepa dig igenom hela rabatten och handrensa från allt vad ogräsrötter heter -inte ta bort jord, men efter rensning tillföra ny bra plantjord tex x antal säckar kogödsel på påse.
Är enen sjuk och död såga av den vid jordytan.Rötterna multnar.
I Norrläge är skuggväxter med lite vilt sirligt uttryck vackert. Tex aklejruta, Cimicifuga,vitt löjtnandshjärta, samt något med fina blad som hosta, Rodgersia
Vill du ha ett nytt träd kan du plantera det men kanske inte exakt där enen stod.
Jag kan inte säga säkert för enen men angående ogräset verkar det vara effektivt att täcka med svart presenning ett år eller mer. Den ska inte släppa igenom något ljus alls och därmed trötta ut ogräset så det ger upp livsandan. Tar lång tid och är inte snyggt, men kanke ett komplement till vanlig ogräsrensning? Sedan beror det också på hur aggresivt ogräset du har är, är det tex. kirskål så har du en lång kamp framför dig...
ansanpansan
23-06-2013, 22:14
Tack för era svar. Kommer hem till en normal dator imorgon och ska slänga upp en bild.
ansanpansan
24-06-2013, 21:18
Detta med bilden var det svåraste jag gjort! Nu när bilden är tillräckligt liten är den ju omöjlig att se och dessutom supersuddig. kan någon få någon uppfattning alls?
Gärna fler växtförslag också.
nu då?
ansanpansan
08-07-2013, 13:22
Blir lite nervös är det snart är dags för plantering. Har aldrig komonerat en rabatt över huvud taget. Man vill ju ha blomning från vår till höst. Hur ska man tänka?
Om enen ska bort ska vi sätta något annat där? Nåt som något kan klättra på? Förslag på vad?
Kraljica
08-07-2013, 22:53
Tänk inte fööör mycket. Då blir det bara svårt. Men vilka färger gillar du? Jag gillar ljusa, rosa, vita och lila. Så dessa är mina tips:
Akleja, blomsterfunkia, vita löjtnantshjärtan, krollilja. Sen finns det ju hur mycket annat att välja på som helst! En välsorterad handelsträdgård har många gånger perennerna sorterade efter hur mycket sol de kräver. Sen kan det vara bra att nu första året plantera några sommarblommor emellan då perenner sällan blir fina första året utan behöver en säsong att växa till sig. Just nu är det extrapriser på sommarblommor där jag brukar handla, denna kruka kanske kan inspirera lite? Den komponerade jag idag! Sen är jag svag för spaljeer och klätterväxter i något hörn av rabatten. Så jag röstar på något slags torn med något fint i

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.