Eva i Norrköping
08-01-2003, 21:35
Jag har fallit för de små skönheterna aurikler i frökatalogerna. Men jag har för mig att de inte är så lättodlade? Har läst i boken om Tasha Tudor att hon sår dem på hösten och de gror till våren. I så fall borde man inte beställa dessa frön nu, utan vänta till i höst?
Har sökt på webben men inte hittat mycket informatión. Är det någon här som har erfarenheter att dela med sig av?
Helen i Skåne
08-01-2003, 22:15
Här kanske finns nåt? Tashas hemsida
Lotta i Gbg
08-01-2003, 22:49
Eva i Norrköping
09-01-2003, 21:01
Tack för tipsen, men tyvärr gav det ingen hjälp... :-( Tasha Tudors hemsida tycks mest gå ut på att sälja en massa saker, allt från böcker, kort till tepåsar. Aurikel och Primulasällskapet skriver bara om alla utställningsvarianter och shower. Inget som kan hjälpa en nybörjare...
Finns det inte någon på hela detta forum som har provat att driva upp aurikler? Hoppas fortfarande..... :rolleyes:
Alpiner i Halmstad
09-01-2003, 21:41
Vi sår våra primulor så fort vi får fröna under januari och februari. Om Du tittar in på vår hemsida så har vi bild på hur vi gör.
Lycka till. Bernt
När jag fick PoD frökatalog förra året så beställde jag hejvilt...bla aurikler. De är svåra. Tycker i alla fall jag, som är nybörjare. Jag sådde dem i feb-mars inne med växtlampa. Sen flyttade jag ut krukan på sommaren när inget hade kommit och jag hade gett upp. Och i höstas hittade jag små blad i den!
Bernt, menar du att man inte kan ha fröna liggande? Jag tror jag har lite kvar.
Lycka till!
kerstin z5-6
10-01-2003, 17:39
Om de inte gror direkt i rumsvärme -pröva med en kylperiod i kylskåp
De grodde utan problem för mig ,dubbla fr PoD
K
Alpiner i Halmstad
11-01-2003, 15:35
Fröer av olika arter har olika grobarhetstid. vissa videarter måste i jorden efter några timmar, medan däremot vissa nävor väntar i jorden i 100-tals år på lämpliga groningsbetingelser. Som allmän regel gäller att antalet frö som gro avtar med tiden.
Vissa fröer bör sås direkt efter det de mognat på hösten. Vi sår sippor, direkt på hösten, plantorna hinner då komma upp på hösten och vi har tjänat ett år. Väntar vi med att så samma frö till efter årsskiftet har grodbarheten avtagit. Plantorna gror då också under flera år.
Primula sår vi under jan.-febr. Vi lägger ett lager makadam 2-4mm över såjorden i krukorna. Makadamskiktet motverkar algpåväxt ochhåller fröna på plats när det regnar. Efter sådden förvarar vi krukorna under några dagar i rumstemperatur. så att fröna tar till sig fukt.
Efter denna uppmjukning får naturen ha sin gång, vi flyttar ut krukorna bakon en häck, har vi snö så skottar vi över ett lager. Vi ställer krukorna i löbackar med nät över, kvaterets katter kan annars tolka det som en låda för dem.
Fram i mars flyttar vi in backarn i vårt kallväxthus. När alpinerna kommer upp försöker vi placera krukorna så att de får optimalt med ljus för att få så kort avstånd mellan rot och rosett som möljigt. När plantorna fått första blad efter hjärtbladen är det tid att skola ut i egna krukor.
Stockholmskretsen av Trädgårdsamatörerna har en omfattande utredning om frösådd.
M.v.h.Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.