Full version: Jord till växthuset
Gerd Mellberg
Jag ska äntligen byta jord i växthuset som är ganska stort.
Jag hade tänkt att köpa jord i säck. Är denna lämplig?
Vilket fabrikat ska man i så fall satsa på?
Jag hade tänkt att bottna med gamla löv och halvförmultnad kompost
eftersom odlingen sker direkt mot marken. Går det för sig?
Jag är lite rädd att det kommer att krävas mängder av jord.
Ska jag ta jord från trädgårdslandet och blanda upp säckjorden med?
Andra goda idéer från erfarna odlare?
Jag odlar främst tomater, gurka, basilika och paprika.
Ingrid på Västkusten
www.gulasidorna.se
Skriv in 'stall'
Åk sedan till Ditt lokala ridstall å hämta så mycket Du vill helt gratis. Toppa sedan med ett 5- 10 centimeter djupt jordlager för att stänga ute ev lukt/ och flugor.
De5t går br amed halvförbrunnen med.

Skall Du ändå köpa - så köp kogödsel 5-6 säckar för en hundring, enda jordprodukten på säck värd sina pengar! Å kolla att det verkeligen ä 80% förmultnad kogödsel i säckarna och inte 50%!

Det är bra att ta egen trädgårdsjord och kompostjord - mikrolivet :-)
att blanda i alltihopa också - LITE i alla fall :-)

En helt annan ide är att anamma Nils Åkersteds 'Odla i Sand' - då behöve rDu inte byta alls de närmsta tjugo åren. Se artikel på Odla.nu för vidare info :-) och det fungerar till allt Du odlar!

Hälsar Ingrid
gammelnalle
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-04-2004, 09:55)
www.gulasidorna.se
Skriv in 'stall'
Åk sedan till Ditt lokala ridstall å hämta så mycket Du vill helt gratis. Toppa sedan med ett 5- 10 centimeter djupt jordlager för att stänga ute ev lukt/ och flugor.
De5t går br amed halvförbrunnen med.

Skall Du ändå köpa - så köp kogödsel 5-6 säckar för en hundring, enda jordprodukten på säck värd sina pengar! Å kolla att det verkeligen ä 80% förmultnad kogödsel i säckarna och inte 50%!

Det är bra att ta egen trädgårdsjord och kompostjord - mikrolivet :-)
att blanda i alltihopa också - LITE i alla fall :-)

En helt annan ide är att anamma Nils Åkersteds 'Odla i Sand' - då behöve rDu inte byta alls de närmsta tjugo åren. Se artikel på Odla.nu för vidare info :-) och det fungerar till allt Du odlar!

Hälsar Ingrid

Får man prata med dig nu se´n du blev kändis??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif bara skojar.... du verkar stå med bägge föterna i en 3-höjds pallkragsodling... rolleyes.gif rolleyes.gif

du skriver:
CITAT
Se artikel på Odla.nu för vidare info :-)

tittade runt men vet inte vad jag skall söka på.????? (liten hjärna du vet... sleep.gif )
VAR LÄR JAG MIG ATT SÖKA , speciellt när det inte är ett "sökord" som jag inte vet... (Jag klarar google ... men här på odla.nu blir det ofta att jag hamnar under markplasten och pallkragarna..... nåja inte helt okänt för en gammal nalle..)
Åsa, mälardalen zon 2
Artiklar hittar man genom att gå till odla.nu:s första sida och så klickar man på arkiv där kan man söka tidigare artiklar.

Ex. denna:
http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml
gammelnalle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-04-2004, 10:03)
Artiklar hittar man genom att gå till odla.nu:s första sida och så klickar man på arkiv där kan man söka tidigare artiklar.

Ex. denna:
http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

tack ÅSA!!!!

björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon