hs04290
Hej! Varje år får mina fingerborgsblommor små, små hål i bladen. Det ser inte kul ut, och plantorna blir inte så kraftiga som de borde kunna bli. Har aldrig läst om detta i ngn tidning eller bok, men kanske finns någon därute som vet????
Helena
NiklasTyreso
CITAT (hs04290 @ 23-06-2013, 19:53) *
små, små hål i bladen. Det ser inte kul ut, och plantorna blir inte så kraftiga som de borde kunna bli. Har aldrig läst om detta i ngn tidning eller bok, men kanske finns någon därute som vet?

Har samma problem med en chilli (Rocoto Canario) och afrikansk trädbasilika.
Tre andra sorters chilli (Peruvian pointer, Peruvian orange och Japone) har klarat sig bra i två år.
Tidigare år har jag haft liknande problem på flera olika sorters chille i släktenan C. annum och C. chinense.

Detta är verkligen ett problem som förstör mycket av min chillihobby. Ska jag bara vara hänvisad till tre resistenta sorter?

Vad är det och hur blir man av med problemet utan gift (och utan verkningslös såpsprit)?
hs04290
Kan det vara någon sorts jordloppor?
Helena
michel021
Jag har samma problem. Det är små gröna larver. Dom är sjukt små och dom har typ spindeltråd som dom kan hänga i. Det var så jag upptäckte dom. Trodde först att det var spindlar men när jag tog upp dom så såg jag att det var larver och eftersom dom är gröna så är dom väldigt svåra att se fast man kollar på ett blad med en larv. Dom brukar oftast sitta under bladet. Jag vet inte hur man får bort dom men vill gärna veta.
Jag plocka bort alla jag såg men ändå kom dom tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon