BigDaddy
Jag blir tokig på alla rotskott av dessa två buskar & har bestämt mig för att flytta dem till krukor.
Behöver lite råd av er.

1. Hallon har jag läst lite om. Går att flytta nu i juni även om det inte är optimalt. Klippa ned dem till 15cm. Kan detta stämma?

2. Björnbär är jag mer osäker på. Fungerar de likadant? Går de att flytta nu också & ska de isf klippas ned först?
Frukt denna säsong spelar mindre roll men vill att de överlever.

3. Hur övervintrar jag på bästa sätt? Ska krukorna grävas ned el räcker det med att täcka dem med en massa löv? Bor i Götet. Zon 2-3

4. Fruktbärande skott på hallon klipps bort efter fruktbäring, hur fungerar det med björnbär? Ska även de klippas bort efter skörd?
Har dem på tomten men de växer hej vilt så jag vet inte vad som är årsskott & vad som är äldre rankor.
BigDaddy
Nu har krukorna stått redo ett par dagar, nu kör jag imorn flytten om ingen har ngt tips. smile.gif ?
oliv
Jag klipper bort det som ser dött ut, alltså året efter när nya skott bryter fram, inte direkt efter skörd. Bara för att det känns enklast.
BigDaddy
Ok, låter smidigt.
Jag har nu vart ute i regnet & flyttat hallonplantor till större krukor.
I eftermiddag ska jag flytta björnbären också.

Har läst lite mer om björnbär & de ska vad jag läst även de dö efter andra året, efter skörd. Men jag tycker mig se björnbär hos mig som skickar ut nya rankor från äldre grenar.
Kan ha fel men det ser ut att vara äldre grenar som ff lever.
Kan det stämma?
Peztis
Mina björnbär blommar i år på det som kom som nya skott förra året, om jag inte helt har misstagit mig.

Jag brukar också klippa hallonen på våren när man ser vad som ska bort.
kerstinbern
Man ser ju på färgen på stammen om det är årsskott eller fjolårsskott, och det ser man utan problem redan på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon