Jan af Lisö
Är det någon här som vet hur man skyddar grå flugsnapparholkar eller var är det bäst att sätta upp dessa ??

Jag har sen 8 år tillbaka en öppen grå flugsnapparholk i en björk. Det är principiellt en hylla ca 12x12 cm med tak ovanpå. I år hade jag en häckning för 1:a gången, 5 underbara, söta ungar som växte och matades av föräldrarna och hann bli ca 10 dagar gamla.

I söndags var bon förstörd och ungarna borta. De kändes som en del av familjen. Hade en tubkikare bakom gardinen så kunde följa livet i den öppna holken sen flera veckor tillbaka.
Men nu behöver jag tips för säkra grå flugsnappar bostäder, för denna holk får inte sitta kvar som den gör nu.

Vet ej vem som är förövaren, misstänker ekorre för det finns i området. Tror inte på katter då har inte sett någon på länge. Kanske hackspett eller annan fågel, kanske mård ?? Tror själv mest på ekorre.
kerstinbern
Det enda jak kan tänka mig skulle fungera är någon form av bur, med ett nät som är så stormaskigt att den grå flugsnapparen tar sig igenom men inte ekorre! Men det nätet måste i så fall också vara ganska kraftigt.

Antingen en bor runt hela holken, eller ev. bara nät framför öppningen, om nu flugsnapparen accepterar det?
sparvuggla
CITAT (Jan af Lisö @ 24-06-2013, 10:41) *
Är det någon här som vet hur man skyddar grå flugsnapparholkar eller var är det bäst att sätta upp dessa ??
Jag har sen 8 år tillbaka en öppen grå flugsnapparholk i en björk. Det är principiellt en hylla ca 12x12 cm med tak ovanpå. I år hade jag en häckning för 1:a gången, 5 underbara, söta ungar som växte och matades av föräldrarna och hann bli ca 10 dagar gamla.

I söndags var bon förstörd och ungarna borta. De kändes som en del av familjen. Hade en tubkikare bakom gardinen så kunde följa livet i den öppna holken sen flera veckor tillbaka.
Men nu behöver jag tips för säkra grå flugsnappar bostäder, för denna holk får inte sitta kvar som den gör nu.

Vet ej vem som är förövaren, misstänker ekorre för det finns i området. Tror inte på katter då har inte sett någon på länge. Kanske hackspett eller annan fågel, kanske mård ?? Tror själv mest på ekorre.

Holken ska helst sitta i närheten eller vid huset, då är risken mindre. Grå flugsnappare är inte så kräsen varken av plats eller hur holken ser ut, enda kravet är att det är ganska öppet, precis som din.
Så min slutsats är att bästa sättet att skydda holken är att välja en bra plats.
Monarda
Men fy, vilken tragedi. Dom snapparna som jag fotade förra sommaren hade bättre tur. Dom hade byggt uppe under taket på båthuset och jag misstänker att det inte hade varit någon match för ekorren att klättra upp om han fått syn på dom. I år har vi satt en holk uppe vid nocken, ska bli spännande att se om den blir bebodd.

[attachment=77092:DSC_0267.jpg]
kerstinbern
Som det påpekats tidigare så vill alltså den Grå flugsnapparen har en holk med helt öppen sida:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/...appare.390.html

Jan af Lisö
Det var lite i de banor jag tänkte, nätet runt befintliga holken samt nya holkar vid taknocken. I fjol bodde de i vedtraven och allt gick bra. Här är bilden på fågelbeäbisarna som matas av sin pappa två dygn innan mordet:
[attachment=77093:GFS.jpg]
Dett är denna bild som gjorde att jag insåg att det är 5 ungar. Bilden är tagen med 500 mm objektiv genom ett fönster bakom gardin så det var inte denna fotografering som ledde plundraren fram.
Gossen Ruda
Kan vara en hel del olika förövare. Grå flugsnappare bygger enligt min mening alltid lite konstigt, ibland öppet för insyn men oftast lite dolt. Om du sätter dit ett störra tak och några små väggar så att inte boet är synligt kanske det går bättre. Jag hade för ett par år sen ett bo på en bjälke längst in i ett hörn under ett skärmtak.
Monarda
En sådan här har vi satt upp, bilden är från Vivaras katalog. Hoppas den är tillräckligt öppen.

[attachment=77098:f_gelholk.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon