Anny
Jag tycker att rosbusken jag planterade förra året växer dåligt, i o för sig har vintern tagit hårt på rosorna, men....
Så jag beslöt mig för att gräva upp den och sätta den på annan plats.
Då fick jag se att jorden var helt grå och när vi spolade av rosen så satt det gråa liksom fast på rötterna. Se bild samt förstoring. Vad jag kan se är det inga djur.
Nu står rosen i en hink med vatten för att allt förhoppningsvis ska lossna från rötterna.

Är det nån som vet vad det är och vad man ska göra åt det för att få rosen att må bra?
kerstin z5-6
Ser ut som om matjordslagret hos dej är mycket grunt ,för att inte säja obefintligt.Det grå ser ut som mjäla,, en torr grå näringsfattig hård " jord" som inga växter trivs i.
Verkar det se liknande ut på nya ställen, gräv inte bara en rosgrop utan en rejäl rabatt , men bara 10 cm ner så du får bort grässvålen.SEn bygger du på höjden i stället gärna 50 cm helst mer. Blanda lera om det finns, häst ko gödsel organiskt material som trädgårdsavfall + massor av bra plantjord typ kopåpåse"

Plantera om rosen i detta.
Anny
Hej Kerstin
av ditt svar blev jag nyfiken och gick ut i rabatten och grävde eftersom rabatten anlades förra året och de flesta andra växter är väldigt fina.
Upptäckte att det endast är denna ros och jorden runt omkring den som "är angipen", i alla fall syns inget på de andra ställen jag grävde.
Men tack i alla fall för ditt svar, så jag fick göra denna koll. Nu får vi se om det är nån mer som svarar.

Mvh

kerstin z5-6
Ok då har jag en fråga till:) Var rosen krukodlad i kruka med "jord? Och planterades den så?
Bassam
Hej
Tyvärr, jag kan säga att den växter drabbar av Svampen, Svampen som ser så, min förslag, att du kan ta bort växter och planterar ny på ny jord, Annars ska svampen sprida sig till andra växter.
H.Bassam
Anny
Kerstin - ja jag har för mig att den var krukodlad. Vad tänker du på?
Anny
CITAT (Anny @ 24-06-2013, 22:05) *
Kerstin - ja jag har för mig att den var krukodlad. Vad tänker du på?

Vid närmare eftertanke har jag nog fått den som premie från en trädgårdstidning.
kerstin z5-6
Som Jag misstänkte.. krukodlade rosor är planterade i ett substrat av ren torv.. alltså totalt värdelös jord för rosor , enbart ett substrat för att förse dem med vatten under tiden på plantskolan / varever..
Ingen verkar upplysa om detta.
All jord från krukodlat" spolas bort det är till 95 % torv enbart.

Det förklarar även det vita lagret i jorden så ser det ut..

Sätt rosen i ren ko på påse-det är bara strax efter midsommar och den kommer att svara på ett helt annat sätt smile.gif
Svamp är det inte.
Bassam
Hej
Det är 100% svampsjukdom.
H.Bassam
Anders zon 1
Tror också att det gråvita är svamp. Hade det varit jord/mjäla borde det ha försvunnit från rötterna när du spolade med vatten. Men om det är den som är orsaken till att rosen växer dåligt är svårt att veta. Alla svampar är inte farliga. Det finns många som lever i symbios med växter och hjälper dem att ta upp näring. Eller så kan svampen ha kommit dit på grund av att rosen mår dåligt. Det vara någon saprofytisk svamp som lever på att bryta ner döda växtdelar, t ex döda rötter eller dåligt nedbrutna växtdelar i jorden. Om det är så att rosen av någon annan anledning mår dåligt så att delar av rotsystemet har dött kan det vara det som svampen lever på.
Anny
Rosen är uppgrävd och sitter nu i en egen kruka för att se vad som sker med den.
Jorden i rabatten som var grå är borttagen så vi hoppas övriga växter klarar sig, vad än nu det är i jorden.

Tack för era svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon