Full version: Läckert lila tomater
Christoffer
I Allas, tror det var den senaste, så
stod det om en viss israelisk jordbrukare
vid namn Michael Ofran som fått fram läckert
lila tomater. De kostar 50kr kilot,
men min fråga är givetvis: Var kan man få
tag i de här i Sverige, och finns frön
till lila tomater att köpa?

Jag har tagit bild ur tidningen, så om någon vill se hur
de ser ut, så bara maila mig så skickar jag digitalt.
gmasterb
Vet inte om det är rätt sort som du tänkte på men gå in på:
Rockdala

Tror att sorten du letar efter heter:
Striped Cavern

Lycka till..
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns annars flera sorter som kallas purpur, svarta och liknande som är mera åt det lila hållet som kan köpas som frö som man kan hitta hos folk som säljer tomatfrö.

Här kan du hitta lite sorter och det finns bilder på dem också (Purple prince och Purple Russian tycker jag ser läckert lilasvarta ut)
http://w1.857.telia.com/~u85709558/index.html

+Hos tomatklubben hittar man ju det mesta. Det finns inga bilder men man kan ju kontakta Åke och fråga vilka sorter som är mest lila (man måste vara medlem för att handla i tomatklubben, det kostar dock bara 20kr/år att vara medlem).
http://www.tomatklubben.se/index.html
MRLINDELL
De riktigt svarta tomaterna heter 'Cherny mavr' och den finns att få i vanliga butiker. 'Black Krim' är annars den intressantaste sorten. Den svartaste sorten heter 'Schugan'. Många sk svarta är ser lite lila ut när de går från mörkrött till brunrött över i svartrött.

Dark red-black säljs som en ganska god körsbärstomat som blir väldigt mörkröd nästan svart.

Genomgående är att de bara är "nästan" svarta, men kallas ändå svart tomat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon