Terassen
24-06-2013, 19:56
Hej! Ny här på forumet.
Jag har börjat balkongodla då jag nyligen flyttat in i en takvåning som har en balkong som är typ som en takterass. Utmärkt för odling. Solen ligger på som f-n. Odlar Aubergine, Paprika, olika kryddväxter som libbsticka Men det är lite lurigt med solen vad gäller tomater märker jag. Vattnar ordentligt men det blir varmt där i solen och vattnar man inte ordentligt så slokar de. Kräver tomater generellt mycket vatten eller hur ligger det till?
Vad är annars lämpliga balkonggrönsaker att odla?
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2013, 20:14
Gissar du har för små krukor då är det svårt hinna med hålla jorden jämnt fuktig och odlingen går dåligt. Tomater brukar behöva 15-20 liters kruka till 1st planta. Aubergine och paprika brukar behöva ungefär lika stora krukor och med tanke på hur stor libbsticka blir lär den behöva samma krukstorlek den med. Är det extremt soligt och varmt kan det underlätta med krukor/hinkar med vattenreservoar i.
Terassen
21-08-2013, 15:32
Tack för tipset men nu är de skördade!
Nu glömde jag nämna ser jag att det rörde sig om plommontomater av nåt slag. Vet inte om det spelar nån roll. Bladen vissnade som sagt rejält men tomaterna blev goda och vi gjorde aubergine-pizza häromdagen med dem.
Ska testa en bättre kruka nästa år...
mamamaggan
21-08-2013, 19:57
Odlar tomater direkt i jordpåsar , 50 liters . Två plantor i en påse har varit lagom . För att de ska stå stadigt har jag köpt speciella krukor just för det här ändamålet . Har för mig att jag köpte dem här på Odla.
En fördel med detta är så klart också att vattnet blir kvar längre i påsen , är ju plast och har ingen avrinning.
Mina plantor står visserligen inte på en takterass eller balkong men i ett mycket soligt läge. De får sol hela dagen och blir törstiga men vi har bara behövt vattna varannan var tredje dag i sommar.
Då kanske du får en uppfattning om hur mycket utrymme en planta behöver för att du ska slippa vattna hela tiden.
Oj , glömde att hälsa dig välkommen men nu gör jag det !
Hej
Jag märkte under min arbete med växter att tomater tycker mycket vatten så de blir vissna när jorden bli torkat, när det händer så, jag lägga dem i hink som har vatten nästan 20 minuter, om de tillbak til frisk igen, det är bra annars växter är dog på grund av de saknar vatten länge.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.