Full version: Kapkrusbär=physalis
Motti
Har slarvat bort fråpåsen sad.gif någon som vet hur höga de blir och ska man nypa sidoskotten ?
Motti
All sin da !och det här ska vara ett Trädgårdsforum ? ingen vet .
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man ska inte bryta bort skott. Hur höga de blir beror på var de odlas. Om det är arten kapkrusbär så kan de nog bli en 1.5-2m i växthus. (Gyllenbären blir lite mindre). Utanför växthuset blir de ofta lägre än de blir i växthus. Odlar man i kruka kan den bromsa storleken den med.
Motti
Tack för svaret Åsa smile.gif jo det är Kapkrusbär och jag driver dom i växthus i stora lådor ej i kruka .Upp till två meter kan de bli skrev du ja då har de en bit till att växa ,de är en halvmeter nu !Dom ser jättefina ut än smile.gif
Motti
Ska yterhöljet vissna inna de är ätbara ?
Piccante
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 00:33) *
Ska yterhöljet vissna inna de är ätbara ?

Vissnar gör de väl inte direkt men foderbladen som omsluter bäret blir ju ganska torra och ser lite gamla ut. Jämför med de som säljs i affären så ser du att fodret liksom är pappersaktigt när bäret är moget.
Motti
Då ska jag ta och proväta ett i morgon smile.gif himmla vad bra de växer här smile.gif nästa år ska jag inte sätta allt så tätt .Konstigt att man aldrig lär sig och hur lätt det är att sätta för tätt av allt wink.gif
jaj-51
Hej.
Jag odlar den storvuxna sorten, växer som ogräs och måste "tuktas" för att hållas på plats blir lätt två meter höga.

Frukten mognar och blir gul inne i det vissna höljet.
Vanligt vis ramlar höljet med frukten av när den är mogen.

På julafton brukar jag kalasa på dessa ute i växthuset om frosten inte varit för svår och fördärvat allt.

Det funkar fint att ta eget frö laugh.gif
Motti
Så man lär få vänta till senhösten då innan man kan skörda dom ? Just nu har alla gröna höljen och verkar ta god tid på sig att bli färdiga .Om jag förstår rätt då ska de ha typ en frostknäpp innan de är ärbara ?
jaj-51
Nja frost behövs inte men kul att gå ut i växthuset på julafton biggrin.gif

Bären är inte mogna innan skalet är torkat. gult som tort löv.

Plockar man för tidigt funkar det att låta bären mogna inne i sina skal.

Tjuvkika i ICA butikens grönsaksdisk där kan finnas både med "grönt och gult hölje" men bären skall vara orange innan de är goda att äta.

hos mig är det lite tidigt att skörda något bär redan ...

Vänta med att öppna första skalet tills det är ett torkat "gult löv"

Gotti gotti är det med egen odlat ...
mamamaggan
Nej nej nej !!!

Ingen frostknäpp !

De ska ha det varmt och skönt annars mognar de aldrig !

Brukar ta in mina när det går under 10 - 12 grader på nätterna . Har dem då på min inbyggda balkong som är som ett växthus.

Det kan ta lång tid än innan de blir klara kanske 1- 2 månader . De ska nästan ramla av , då först är de klara.

Brukar ge mina extra ljus också , från mitten av augusti tills de är mogna vilket mycket väl kan vara till jul.
Motti
Då ligger jag och mina Kapkrusbär risigt till nu ! de växer som ogräs i växthuset och har blivit buskar massor av blommor och frukter på G ,har plockat ett och annat bär som smakar himmelskt smile.gif men nu får nog Frosten ta dom för jag har ingen stans att förvara dom i vinter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon