Jag har nog allt i min matta, eftersom jag själv inte tyckte det var så viktigt att sköta den, och föregående husägare tyckte nog samma sak..

För två år sedan insåg jag till sist att något måste göras. Jag brukar koncentrera mig på en art per säsong (tar övrigt &så, men ger mig 17 på en art.
Först slängde jag stroller kombi, sedan i mitten av säsongen hönsgödsel. Jag tycker personligen inte att stroller är speciellt bra på mitt ogräs, det vikgiga här är att göda gräset.
Maskrosorna var första säsongen, och enklast - köp en fiskars maskrosbortagare, och kör på. Låt den stå framme, så man tar dom en efter en. Tror att den skrämmer maskrosfröna &så, så dom väljer granntomten istället. Det blir hål i jorden, men det kan man skita i, bara att återfylla med toppdress e.l. vid ett snare tillfälle. Stampa bara igen hålet.
Andra året gav jag mig på brunört, som &så var enkel - blöt ner jorden ordentligt, eller passa på när det regnat några dagar (var ju inga problem förra året), ta tag i dom och ryck upp dom.
Andra året började jag även med penningblad - min ärkefiende, den ser så trist ut, speciellt om det är torrperioder. När den är grön så ser den helt ok ut, men problemet är att den är så aggressiv och svårutrotad, man får nästan aldrig upp rötterna.
I år så har jag fortsatt med penningblad, och är nog hyggligt färdig med den, dvs jag måste leta för att hitta den, och rycka den. Den kommer tillbaka såklart, men jag skall trötta ut den tills den ger upp. Den finns förstås kvar på många ställen på tomten, men så länge den inte ger sig in i gräsmattan låter jag den vara - i rabatter osv är den enkel att ta bort när man ändå rensar.
Har börjat med Veronican nu istället. Den känns enklare, eftersom den variant jag har är rätt kraftig, och oftast får man med sig rötterna om man drar försiktig/lirkar upp den i cirkelrörelser. Det känns redan som att det är kört för Veronikan i det långa loppet.
Har även börjat med slutron som är enkla att rycka, men snabba på att föröka sig längs med rabatter osv.
Längs med gränsen mot grannen växer det hyggligt med kirskål, så det blir nog nåsta år. Har även kvar ett två ogräs som jag inte vet vad det är, det ena har bara ofta bara något enstaka halvrunt/hjärtformat blad, det andra är ett mörkgrönt mysigt fluff som påminner om gräs på avstånd.
Just nu känns det rätt ok, och jag vet redan nu att nästa år kommer att kräva mindre ryckande.
Sedan när det gäller veronika och penningblad, så brukar jag bara sätta upp ett mål tex göra en halvmeter bred "gång" mot ett träd, eller någon buske. När man kommit dit, kan man göra en ny gång, och sedan tar man successivt det mellan dom två osv. Dvs man bör ha lite koll på var man "är", annars blir det liksom tröstlöst och ineffektivt.
Har man väl rensat ett område så är det bara att ta en lov då och då och göra sig av med uppstickarna.
Min matta behöver inte vara perfekt, jag vill bara komma det stadium där jag har makten, och inte dom paktande ogräsen.

Jag har precis planterat några syrener, Beauty of Moscow, och jag läste här att dom liksom rosor inte mår bra av stroller kombi, så det är ytterligare en anledning till att köra hönsgödsel istället.