annelizon1
25-06-2013, 21:12
Satte mina kejsarkronor i höstas och nu i våras så blommade de så praktfullt. Men nu står de som stora vissnade fågelskrämmor i rabatten. Vad gör jag med dom? Jag antat att de helst ska vissna ned på plats, eller kan jag skära bort dom nu? Vad gör jag med frökapslarna, kan man så fröna? Har ni förslag på vad man kan plantera runt dom, något som växer upp och blommar lagom till att kronorna blommat över och som skymmer "eländet"?
kerstin z5-6
25-06-2013, 21:27
Plantera nåt rejält framför tex vita löjtnandshjärtan... tänk på att ge flytande näring så fort du ser grönt i vår på kejsarkronorna!
mamamaggan
26-06-2013, 19:45
Ursäkta att jag kapar tråden men jag har problem med en del av mina kejsarkronor.
De som jag haft ett tag , några år , blommar inte längre. De kommer upp och så vissnar de innan de blommar.
Vad kan jag göra åt det ?
kerstin z5-6
26-06-2013, 20:46
I holland öser de nä'ring över lökarna när de visar grönt och de tillåts inte blomma sen säljs de.
annelizon1
27-06-2013, 09:27
Mina är planterade i en "öppen" rabatt så det är svårt att plantera något framför. Det blir nog så att jag får flytta dom till ett annat läge. Ska dock komma ihåg att gödsla ordetligt i vår. Tror att det kan gälla andra liljor jag har också, som blommar fint första året men sen blir klenare och klenare. Jag brukar använda blåkorn i hela trädgården, men flytande näring är kanske effektivare. Vilken flytande näring brukar ni använda?
kerstin z5-6
27-06-2013, 10:44
Liljor och andra lökar brukar jag använda flytande näring för blommande krukväxter på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.