Har ett persikoträd 'Riga' i växthus, andra säsongen. Mycket frukt på tillväxt. Men bladen ser inte snygga ut sedan några veckor och har börjat ramla av. De blir bleka i färgen och får röda fläckar på sig. Kolla bilden. Jag har tittat på bilder på krussjuka men tycker inte det liknar detta. De krusar sig inte. Ute i topparna är det friskare blad.
Har myllat ner några nävar Algomin trädgårdsgödsel (NPK 0.2, 7, 15) vid blomningen i maj. Vattnar så snart jorden verkar torka upp, blandar sedan några veckor i flytande Giva tomatgödsel i vattnet.
Krussjuka ändå? Näringsbrist? Rost? Övergödning?
RibesRubusVitis
25-06-2013, 23:54
Så där ser några av mina Riga-blad också ut. Behöver inte vara något direkt fel. Jag har fått lite krussjukesymptom tidigare i vår, men rivit av de drabbade bladen. Det brukar inte påverka skörden. (Just i år bara ett kart dock.) Har mitt träd utomhus i zon 1. Göder aldrig, men fick 13 persikor första året då trädet ännu stod i växthuset. Förra året kom mer än 60 kart, men de slogs bort av en hagelskur…
Det som gör mig orolig är att det är så utbrett och egentligen är de flesta blad bleka eller rödprickiga (förutom frisk färg längst ut på skotten). Någon tillväxt av trädet verkar inte heller ske, det är som om den satsar bara på frukten.
Någon annan som känner igen bladutseendet?
Nu är det en liten tid sedan du skrev, men undrar hur det gick för ditt träd?
RibesRubusVitis
17-11-2024, 15:47
Mitt träd i Lund dog något år senare. Kan tänka mig att prova igen; ibland är de extremt billiga på Lidl.
Det gick över av sig självt och trädet mådde bra kanske ett tiotal år till förra vintern som gick hårt åt flera fruktträd hos oss. Det dog efter att ha blommat men nu har jag ett nytt träd på gång inför nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.