Jag söker efter en enkel beskrivning av hur man gör,vi har alltid haft hjälp av en kunnig person när det gällt vvs,men nu behöver vi fixa detta själva.
Alt.1 går ut på att pumpa i luft med en öppen tappkran,tills nivån pendlar mellan de ursprungliga? nivåerna
Alt.2 är att Slå av strömmen till pumpen och tömma hydroforen,sen stänga avtappning och starta pumpen.
Nr2 känns säkrare tycker jag men när folk pratar är det nr 1 som man hör .Har även hört att det kan bli en kraftig smäll om nåt går fel,men har någon provat är enda nackdelen med 2an att det tar tid,ungefär hur lång tid? Nån som vet?
Anledningen är att vi har dåligt vattentryck i alla kranar.
Ja iallafall,Nu är det gjort!
Blev lite avtappning av vatten och påfyllning av luft med en kompressor,vi har en kompis som var med om en explosion vid samma jobb så vi var lite nervösa men med gemensamma krafter,jag skickar ner och tar emot verktyg gick det vägen! GÖTT!!
Nr. 2 är att rekommendera. Brukar ta några timmar att få tömt hydroforen hos mamma. En bra brunn med en bra hydrofor.
När trycket blir dåligt stänger vi av pumpen, stänger alla kranar, tömmer hydroforen, rengör om behov finns (samlar lite grejs ifrån vattnet på botten i vår), stänger hydroforkranen, sätter på pumpen och när den är full öppnar vi kranarna igen. Ibland öppnar vi kranarna samtidigt som vattnet fylls på - vet inte om det blir någon skillnad...
Låter läbbigt att fylla på med kompressor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.