Full version: Okulera på rotskott?
Mia i trädgården
Jag har några jättefina stora rosor som skjuter rotskott av annan sort. Undrar om det går att okulera de fina på rotskotten? Vore smidigt att få fler av de fina o utnyttja rotskotten.

Om det går, när är bäst att göra det? Skall jag klippa av huduvdelen av rotskottet ovanför okuleringsstället så ögat får tillräcklig näring? Andra bra råd?
kerstin z5-6
Rek inte.De falska skotten växer mycket fort och tar snart över den ädlare. Gräv ner till under okuleringsstället och riv av skotten där
Har du rosor du vill föröka är det just nu mycket lätt med sticklingar just nu

De rosorna blir rotäkta vilket innebär att alla skott som kommer är den äkta rosen.
Mia i trädgården
Tack för svar. Då tar jag bort dem.

Hur lyckas man m sticklingar? Förvedade sticklingar el gröna? Vatten el jord? Tid tills rötter kommer? Vore kul att prova
kerstin z5-6
Ja många gånger allt från buskrosor till rabattrosor till klippta snittrosor:)

Tom gjort rosor från brudbuketter och konfirmationer smile.gif

Gör så här
Tag en längre ej för mjuk men ännu ej förvedad kvist
[attachment=77128:1_ettan.jpg]

Riv bort bladen utom två i toppen -de ska dra upp vatten)

Rista barken i änden på några ställen ,stimulerar rotbildning
[attachment=77129:2_tv_an.jpg]

Sätt sticklingen i krukkanten i luftig välvattnad såjord(syresättningen och chans att lyckas är större i krukkanten än i mitten ,där det ofta blir för blött.
Om du har sticklingen ute i skuggan behövs inget skydd, men får ej torka ut
Inne under lysrör - sätt över en glasburk på glänt(vinter)
Gäller även om du försöker i rumstemp och med snittrosor
Bäst lyckas man februari-till augusti

[attachment=77130:3_trean.jpg]

Tar minst 6 v att få rötter ,rör ej sticklingen innan -titta under krukan-ser du rötter kan den planteras ut eller ges större kruka

[attachment=77131:4_fyran.jpg]

(Att ympa har egentligen inga fördelar om man inte är yrkesodlare, metoden är snabbare än rotäkta metoden)

[attachment=77132:5_femte.jpg]
Mia i trädgården
Stort tack! Kul med brud och konfirmationsblommorna - trevligt minne!

Det låter som ett trevligt och lagom ansträngande projekt. Jag trodde det skulle vara krångligare o ta evighet innan rötterna visade sig.
Plater
CITAT (Mia i trädgården @ 26-06-2013, 13:52) *
Jag har några jättefina stora rosor som skjuter rotskott av annan sort. Undrar om det går att okulera de fina på rotskotten? Vore smidigt att få fler av de fina o utnyttja rotskotten.

Om det går, när är bäst att göra det? Skall jag klippa av huduvdelen av rotskottet ovanför okuleringsstället så ögat får tillräcklig näring? Andra bra råd?

Det du föreslår är ett ypperligt sätt att föryngra eller renovera en stamros. Tänk dock på att inte nacka ovanför okulaget förrän nästkommande vår, annars fryser eventuell tillväxt bort under vintern. Man måste också ta bort alla vilda ögon på stammen.

Man kan också förvandla en gammal vildros till en uppstammad ädelros med samma metod, mycket tacksamt! Har själv gjort mig av med ett par canina på det sättet och resultatet blir riktigt bra.
kerstin z5-6
Ja fast det är en helt annan fråga och stamrosor går ute enbart i z1
Mia i trädgården
Tack Plater för ditt svar. Då kanske jag provar båda metoderna.

Jag förstår dock inte riktigt "[/i[i]]inte nacka ovanför okulaget förrän nästkommande vår, annars fryser eventuell tillväxt bort under vintern."

Hjälper rotskottets del över okulaget den nya rossorten att inte frysa under vintern?

Nu är rotskotten ca 2 m höga whistling.gif skall jag kapa en del ovanför okulaget eller låta allt vara kvar till nästa år? Jag antar det är bäst att okulera långt ner för att när de tagit sig inte ha problem m vilda ögon på stammen som tar över. Tänker jag rätt? Eller bör man okulera ca 50 cm upp för mer ljus?

Spännande ämne!
Plater
CITAT (Mia i trädgården @ 28-06-2013, 09:31) *
Tack Plater för ditt svar. Då kanske jag provar båda metoderna.

Jag förstår dock inte riktigt "[/i[i]]inte nacka ovanför okulaget förrän nästkommande vår, annars fryser eventuell tillväxt bort under vintern."

Hjälper rotskottets del över okulaget den nya rossorten att inte frysa under vintern?

Nu är rotskotten ca 2 m höga whistling.gif skall jag kapa en del ovanför okulaget eller låta allt vara kvar till nästa år? Jag antar det är bäst att okulera långt ner för att när de tagit sig inte ha problem m vilda ögon på stammen som tar över. Tänker jag rätt? Eller bör man okulera ca 50 cm upp för mer ljus?

Spännande ämne!

Spännande är ordet! Om man tittar på frysskador så ser man att de börjar längst ut och jobbar sig in på rosen, så genom att ha ordentlig marginal till ögat i form av annan tillväxt så skyddas okulaget över vintern. Om du nackar över okulaget är risken dessutom överhängande att ögat börjar växa, och då hinner det nya skottet inte bli tillräckligt kraftigt och förvedat för att inte frysa ner över vintern. Alla vilda ögon under okulaget kan du skära bort första året, det är lättare att göra innan stammen blir förvedad.

Vanliga höjder för stamrosor är 60-100 cm. Ju längre ner desto pyttigare ros får man välja tycker jag, annars ser det lätt konstigt ut. Valet är ju ganska fritt, men jag kan tycka att kontinuerligt blommande passar bäst på stam, typ The Fairy eller så. Här hemma har jag just bytt ut en stammad 'Ingrid Bergman' mot en 'A Shropshire Lad', vi får se hur det blir smile.gif

Alltså: okulera på ca 1m höjd, låt resten av rosen vara kvar till nästa vår. Då klipper du över okulaget när det är frostfritt.

Vill du prova okulera "vanliga" rosor så är ett tips att köpa frön av R. multiflora på Impecta, de blir utmärkta grundstammar när de fått växa ett år. Annars finns uppdrivna barrotade grundstammar att köpa också: http://www.rogleplantskola.se/grundstam.htm
kerstin z5-6
CITAT (Mia i trädgården @ 26-06-2013, 13:52) *

Nu blir jag lite förvirrad Mia ???
Jag uppfattade aldrig att din fråga gällde STAM ?rosor.

Är det så-eller är det en vanlig buskros som skjuter vildskott från under okuleringsstället?
Mia i trädgården
Plater: tack då förstår jag ang vintern o frysskador längst ut... smart tips.

Kerstin: Jag är helt ny inom detta med rosor, så termerna sitter inte riktigt än. ;-). De som är fina är buskrosor. De som jag tolkar som rotskott är enkla små rosor som bildar nypon o som har jättetaggar, skjuter långa skott (2-3m) o förgrenar sig ej om de inte klipps. Det är svårt att se om det är rotskott fr de fina rosorna (står drygt 1 m ifrån varandra), eller om det är separata rosor. Jag försökte kolla men där de växer är svårt att komma åt pga alla taggar o igenväxt område. Rosorna fanns när vi köpte huset så jag vet inte vilka sorter o om de som jag tolkar som rotskot är rotskott el annan sort ros.

Det jag önskade var fler av de fina o som buskrosor. Så min tanke var att okulera långt ner på rotskotten så det blev en ny buskros m de fina blommorna o få bort de långa skotten som skjuter upp.

Frågan är om det går eller om skotten blir fel sort för en busrros...
kerstin z5-6
Rosor delas i huvudsak in i dessa grupper

Klätterrosor-högt smalt växtsätt ej klättrande egentligen måste bindas upp. (ofta ympade på vildrosunderlag)
se nedan

Buskrosor moderna -dvs tillverkade efter 1867 , och gammeldags buskrosor som funnits före 1867-
Buskigt växtsätt ofta ympande på ett vildrosunderlag / billigare ,snabbare och rosen breder inte ut sig på bredden så mkt med rotskott) Från 60 cm till 2-3 m höga buskar offta dubbla blommor de gammaldags rosorna dofta ofta mycket fint. Ex Gallicarosor.

Rabattrosor: te hybrider moderna storblommiga rosor-snittrosor för vas tillhör alla den gruppen, klipps ofa ner till 30-40 cm över mark på våren. Ympade på vildrosunderderlag

Rot äkta rosor Rosor på egen rot utan underlag. :

Fördel
Om rosen fryser ner helt , eller om rotskott kommer är det alltid den äkta rosen inget annat.
Bra för kallt klimat

Nack del -rotskott kan om de är för aktiva bli besvärliga i rabatt.

Stamrosor. Rosor som ympats på en en meter hög stam av vildros,, okuleringsstället , knölen sitter alltså en meter upppå en hög stam , rosen är ofta med snittros utseende och måste krukodlas utom i skåne, och förvaras frostfritt på vintern, och även där måste okuleringstället skyddas under vintern

Väldigt grovt uppdelat men dock smile.gif

Om du har en buskros och har rotskott , falska från en vildros är fortfarande mitt bestämda råd att
TA bort dem De suger ut originalrosen på näring och tar så småningom över den helt!

Dessutom fryser de ofta ner.Kännetecken:annat antal blad och saknar taggar eller har annorlunda taggar än originalrosen.
kerstin z5-6
Eller för att svara lite kortare - Nej det är inte lyckat att okulera på ett sådant skott.
Mia i trädgården
Tack, bra beskrivning Kerstin. Det blir nog att ta bort rotskotten. vill inte riskera de fina rosorna. JAg har några frösådda (? kommer upp små rosor på lite olika ställen) rosor i trädgården som kanske får agera försökskaniner för okulering ;-) Bättre att offra dem.

Tänk vad rosor kan dofta underbart!
kerstin z5-6
wink.gif Ja visst kan de smile.gif
Väntar på mina doftbomber som brukar börja i juli

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon