Styvklematis, recta Purpurea, Flammula - gruppen, klipps ner sen höst. Har haft denna sedan -08 köpt av Odla men jag kom på i år att jag saknat bilder på den i mitt Klematis/album. Enligt Cedergrens Klematisbok ska den klara zon 5 ev 6. Blir ca 1.5 m, bladen blir mer bronsfärgade med tiden. Min kan försvinna lite mellan rosor, perenner då den inte är så hög, blommar länge, klättrar inte själv.
Växer vild i Europa.
zaaritha
15-07-2013, 22:01
Finns den i blått-oxkså?
Anna-Karin Lundberg
16-07-2013, 06:16
Vad fin! Hur bor den? Jag har en som knappt kommer upp ur marken, några blad bara sen inget mer. Nu när jag ser bilderna förstår jag att jag måste flytta min till annan plats - men till vilket läge?
zaaritha, ingen aning om den finns i blått, kanske Finn vet ?
Anna- Karin, den har inget drömläge alls, stora buskrosor, höga perenner runt om, jättebjörkarna är grannens, jag slänger ut kompost och kogödsel på påse varje vår inget annat. Har haft den länge och den blommar snällt varje år men verkar inte bli större ca 1.5 m. Rabatten har sol halva dagen, västerläge.
Finn Klematis
16-07-2013, 16:39
Hej!
Den finns bara i vitt.
Kajsa är Du säker på att det är en Purpurea. Bladen ser ut att vara helt gröna.
Har Du tagit bilderna på hösten ? PÅ Purpurea är bladen purpurfärgade på våren
och blir grönare fram på sommaren. Ju soligare den står desto grönare blad.
Finn
Finn, jag har fotat bilden nyligen, köpt av Odla som purpurea, men om det är fel recta ???
Anna-Karin Lundberg
16-07-2013, 17:45
Min var också köpt som purpurea men jag kommer inte ihåg hur den ville ha det. Jag planterade den i luftig skugga under höga träd, det verkar stämma då? Men är det kanske för torrt? Den har stått där ett par år, men det är bara några blad som tittar upp. Vill den ha ett fuktigare eller ljusare ställe tro?
Finn Klematis
16-07-2013, 20:25
Hej Kajsa!
Jag har båda. Bortsett från att Purpurea har purpurfärgade blad på våren
är dom helt lika.
Finn
Jag köpte min som purpurea oxå o den har bronsfärgade blad på våren men blir så småningom helt grön på bladen. Tyvärr äter klematisstekelns larver upp bladen de senaste åren men den blommar fint. O den klänger faktiskt på andra växter för att komma upp.
Anna - Karin, jag vattnar mycket varje år, varje vecka, nu i sommar har vi knappt fått något regn.
Anna-Karin Lundberg
19-07-2013, 06:27
Då måste jag flytta min, hade nästan glömt bort den, men när jag ser hur fin den blir så inser jag att den måste stå på fel plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.