Matrisen
Hej!

Under mitten av förra sommaren fick jag några nya trädplantor, en av dessa är ett "Pyrus communis Carola". Trädet har såddes i planteringsgjord och lite gödsel, dock verkar den inte klarat vintern särskilt väl. De andra träden (andra sorter) har klarat sig fint. Alla träd fick stammen inlindad innan kyla och snö. Grenarna är småtorra man känns ändå mjuka innuti och finns massa små knoppar som aldrig slagit ut.
Under försommaren har den skjutet ut några rotskott. Knoppar och rotskott kan ses på bifogade bilder.
Är det något jag kan göra eller är det bara att gräva upp och kasta?

confused.gif

Tacksamför all hjälp jag kan få!

//Christian
Huggorm
Trädet är dött, det kommer aldrig att ta sig igen. Skotten kommer sannolikt från nedanför ympen, så de är ingen "Carola". De kan vara något slags vildpäron eller kvitten eller vad man nu ympar på. Kanske också är kul att ha även om frukten blir sämre, och så kan man ju spara ett par skott och prova ympa på någon namnsort av päron senare. Eller så får man gräva upp och kasta och skaffa något nytt.
kerstinbern
Man sår frön, medan plantor eller träd planteras.
Matrisen
Tack för snabbt svar. Var som jag misstänkte. Dags att ta fram spaden...

C
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon