Scala_Caeli
Har denna i min trädgård, närmare 3 meter hög, blommorna är upp till 10 cm, doftar ljuvligt & bleknar till först ljusgult & sedan vitt. Jag är lite förälskad i den & skulle så gärna vilja veta namnet smile.gif
kerstin z5-6
När blommar den vanligtvis juni ? eller senare? är den taggig eller tagglös ?ara
Kan vara Maidens Blush.
Scala_Caeli
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-06-2013, 19:47) *
När blommar den vanligtvis juni ? eller senare? är den taggig eller tagglös ?ara
Kan vara Maidens Blush.

Den har rikligt med stora taggar.
Blommar nu & vad jag kan minnas samma tid förra året.

Den for illa första vintern vi bodde här & blommade sommaren efter inte alls, så förra sommaren var första gången.
Knopparna är svagt gula.
kerstin z5-6
Titta även på Frulingsduft
Scala_Caeli
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-06-2013, 21:50) *
Titta även på Frulingsduft

Inte det lättaste att lista ut vad det kan vara för ros det här, kanske får ge upp & skaffa mig fler av liknande sort istället wink.gif

Morden blush, verkar inte vara så hög som min är, samt doftar svagt, det tycker jag inte att min gör, blommorna är dock lika.

Maidens blush, verkar inte heller bli så hög, annars stämmer beskrivningen ganska bra, blommorna är lika.

Königin von Dänemark, inte heller så hög, i övrigt stämmer det mesta.

Frühlingsduft, stämde inte alls med blommornas storlek & färg.

Jag tror dock mest på en Maidens Blush, men att min av någon anledning blivit rejält mycket högre än normalt.
kerstin z5-6
Gamla rosor av albasorterna kan nog bli 2 m och mer med tiden,även med klippning.

Den används som klätterros i hög zon .
gunsta
Vår Maiden's Blush är mer än 2,5 m hög - men jag tycker att bladen på bilden inte påminner om Maiden's blad. Så ser i vart fall inte våra ut - men det kanske kan skifta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon