Odlar sockerärtor i mitt växthus för andra året i rad - i år blir de ljusare än tidigare, men framför allt har en del av dem fått en konstig beläggning på själva ärtskidan. Det är som en "sockrig" beläggning - lite vattnig och lätt att skrapa av. I samma färg som själva ärtskidan och de smakar inte konstigt - men det ser inte trevligt ut - det ser "mögligt" ut - Vad kan detta vara? Förstår att min beskrivning är lite oklar men hoppas att någon har en idé.
Hej,
Jag odlar själv ärter, men inte i växthus. Jag tror att det är en form av bladmögel du fått, men hos mig brukar det först uppträda på bladen, inte ärterna. Luftigt och ingen stående väta på bladen är väl lösningen, men inte lätt att få till vare sig ute en regnig sommar (som förra) eller inne i ett fuktigt växthus. I mina odlingar har bladmöglet kommit så sent på säsongen att det flesta ärterna redan varit skördade, och därför har det inte blivit ngt större problem.
Men som sagt, kanske är detta inte alls bladmögel eftersom det låter som om det allra först uppträder på själva ärtskidorna?
Hoppas ngn annan kan svara bättre...
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2013, 08:44
Gissar ödem = sprängda växtceller, har fått sånt något år då jag testade ett par ärtorplantor i växthus. Orsaken till ödem på ärtor i växthus är för att det inte är så bra klimat för ärtor i växthus det är för varmt och för hög luftfuktighet de trivs bättre utanför växthuset. Ödem är alltså klimatbetingat och är inte någon sjukdom
TACK Åsa! Som den sjuksköterska jag är tar jag till mig din diagnos om ödem... Det är precis så det verkar - vätskefyllda "sprängda" celler... Och nästa år åker sockerärtorna ut på friland och annat får vara i växthuset. Man lär så länge man lever!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.