Full version: Chili
Gull-Britt
Jeg prøver meg for første gang iår på chilipeppar. Bor i Larvik, Norge - zon 4. Jeg ble imidlertid litt skuffet da jeg leste et sted at det tar 6 - 9 måneder fra sådd til de får frukter!!!! Tar det virkelig så lang tid? sad.gif

Har sådd 6 forskjellig slag i februar måned. Noen er knubbiga og fine, mens noen strecker seg veldig i højden. Skal jeg toppe for å få mer kompakte planter?

Har en glasveranda og lurer på om det er best å ha dem der i sommer eller om jeg skal ha dem ute? Noen som har erfaring?

Hilsen
Gull-Britt unsure.gif
MRLINDELL
Jag satte mina i Februari, de har blivit 10-15 cm stora nu. Jag förväntar mig chili någongång i Augusti, med det kan även dröja en månad till. Det kanske tar 7-8 månader, men man kan plocka dem innan de är röda. Jag har bl a 'Lombardo' som inte är så himla stark. Den tål att odlas på balkong eller på ett skyddat läge på friland.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå du hinner få frukt iår och odlar du i kruka kan du lätt ta in dem på hösten och låta alla frukter mogna klart + har du ett något svalare och ljusare ställe kan du t.o.m övervintra dina plantor så får du snabbare skörd nästa år. Chili grenar sig av sig självt så man brukar inte behöva hålla på och toppa.

Larvik är det inte därifrån VEFI produkterna kommer? har för mig att det står Larvik på kartongerna på jobbet.
Gull-Britt
Takk begge to. Supert at det finnes et forum som dette. Her er jo eksperter på alt!!!! :wub:

Joda, VEFI-produktene kommer fra Larvik.

Gull-Britt
Trädgårdsmannen
Innebär det att Chili och Jalapeno är fleråriga? Kan man låta dem övervintras från och till år och låta dem växa till en buske? Eller är det bara i bästa fall man lyckas hålla liv i dem till säsong två?
eml
Jag har både chiliplantor och paprikaplantor som överlevt en-två vintrar och det funkar bra. De har stått i ca12-15 grC med extraljus och sparsam vattning, en paprika har dock stått i rumstemp i ett SV-fönster vilket också gått bra. De blommar nu och sätter frukt som bara den (med lite hjälp med pollineringen då) så det blir mycket tidigare skörd jämfört med de plantor som såtts i år. I höst ska jag pröva tricket att klippa ner dem lite innan övervintringen dock för att spara plats (och minska risken för bladlöss, blääääääää).
Trädgårdsmannen
Hur pass mycket klipper du ner dom då - kortar in eller "jämnar med marken"?
eml
Jag har hittills bara klippt på våren och då är det "inkortning" som gällt. Den eventuella tillväxt som blir under vintern blir oftast "spjonglig" så jag kortar in grenarna rätt rejält och då kommer nya skott som blir kraftigare. De som bara "stått och stampat" över vintern klipper jag ibland också ner lite när jag ser att plantorna visar tecken på att börja växa, detta för att de ju växer rätt snabbt ändå och det är ju många växter som vill få plats...

Jag ska pröva att klippa ner plantorna inför övervintringen i höst, dels ska det "snabba på" de chilisar som inte mognat än och dels tar de ju mindre plats under vintern. Blir kanske två klippningar, en för att mogna frukterna och sedan en för att spara mer plats när frukterna är skördade. Kommer nog att vara tvungen att klippa rätt hårt då för några av chilisarna kommer att bli monster tongue.gif under sin växtperiod (de är på god väg redan och växer fort).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon