Misse24
28-06-2013, 08:50
Hej!
Jag är lite nyfiken på om man kan ta sticklingar från kaprifol o hur är bästa sättet att göra det i så fall?
Hur man får dem att växa på bästa sätt?
Jag vill ha en doftande kaprifol, är Serotina, vildkaprifol eller äkta kaprifol bäst för de ändamålet då? Eller finns det några bättre sorter?
Tack på förhand!
hs04290
28-06-2013, 11:23
Hejsan!
Jag har gjort det och lyckats, men minnet av exakt hur jag gjorde???
Ta toppsticklingar, ca 15 cm, ovanför ett bladpar. Stammen ska vara mjuk, men ändå börjat hårdna.
Ta såjord, eller blanda 1/3 standardjord, 1/3 sand, 1/3 perlit eller smålecakulor.
Skär av stammen ca 3 mm nedom det nedersta bladparet.Ta bort de 2 nedersta bladparen. OM toppbladen är stora kan man klippa bort halva bladen.
Sätt ett antal i en kruka, typ 9-11 cm, de ska inte nudda varandra (minska risk f mögel). Gör ett drivhus av en påse och håll den uppe med 2-3 tunna grillspettspinnar. Eller en halv petflaska med extrahål för luftning. Ska stå ljust, men inte i direkt solljus.
Ett annat sätt; avläggare! Ta ett skott som du kan böja ner mot marken. Skada stammen genom att rispa barken något, ca 15 cm från toppen. Försök gräva ner den skadade biten, fixera gärna med en sten, och lyft gärna upp toppen. Nästa år har du en ny fin planta.
Vilken sort du bör välja? Ingen aning, smaken är som baken. Jag gilla de klassiska som doftar så ljuvligt, men det finns ju fantastiska färger på andra sorter.
Helena
Jag har också tagit sticklingar av kaprifol - serotina - vet det, för den satte vi i höstas. Gör som Helena beskriver - som jag minns var det inga stora problem att få rötter.
Jag har tagit två sticklingar av kaprifol en som jag satte för två år sedan, vet inte vilken sort, men den växer så det knakar. Och serotina ser också ut att ta sig bra.
Lycka till
Misse24
01-07-2013, 12:20
Tack!
Jag får testa detta!
Jag har förökat (vild)kaprifol med avläggare som Helena beskriver, det gick utmärkt! Tycker att det är enklare än att få sticklingar att rota sig.
AnniiPannii
05-08-2013, 09:44
Sticklingar av kaprifol är typ det enklaste man kan ta sticklingar på!

Du klipper bara av en bit (spelar ingen roll vilken bit på plantan så länge det finns lite ved) och stoppar ner i backen där du vill ha den. Vattna och om några veckor ska du se att den rotat sig och börjar växa..
Lycka till!