Sörgårdsnissen
Läste i en annan tråd nyss om ringbarkning av prunus/körsbär och kom på att halva "dungen" med småträd och sly består av vildplommon i massa små klena träd som i princip aldrig bär frukt.

Dom 'borde' man ju självklart ympa in lite kända plommon som viktoria och opal som jag kan få tar i ris från. w00t.gif

MEN, när på året gäller för plommon och så låter det som klyvymp funkar bäst?

Jag har just lärt mig barkymp och tycker man har fler chanser per gren på så vis. Testat en lyckad klyvymp o en lyckad skarvymp
Roggan
Har också funderat på att göra några plommonträd. Hörde att det blivit vanligt att använda chip budding på prunus. Verkar fungera bäst. Jag köpte en chip budding tång från Portugal för ca 300 kr me frakt och allt på e-bay. Tänkte testa med den i slutet av sommaren. Det finns en massa klipp på youtube om du söker där!
Sörgårdsnissen
okej, nu har jag provat t-bud:a 3 stället så vi får se hur de kommer gå. Antar chansena ökar drastiskt med en tång som ger samma storlek då man brukar den smile.gif
P-A Albinsson
Här kommer lite erfarenheter från nybörjarverksamhet:

Det är tredje året jag har provat ympa och okulera på mina allmäna gulplommon som skjuter rotskott överallt och på ett körsbärsplommon.

Första året hade jag inte kollat upp och körde barkymp som inte funkade alls.

Andra året körde jag klyvymp:

3 st Sordavala blåplommon, 2012-02-24
3 st Liisu, 2012-02-24

En av varje tog sig. I våras blåste dock den ena av. sad.gif

Jag testade även en handfull okuleringar och chip-budding på sensommaren (2012-08-21, Viktoria och nån okänd lokal sort). Ingen tog sig även om en av okuleringarna var på gång.

I år körde jag några fler klyvymp:

3 Liisu, 2013-03-03
4 Reine Claude d'Oullins, 2013-03-10
3 Experimentalfältets sviskon, 2013-03-16
12 Jubileum, 2013-04-21

Inget tog sig av de tre första sorterna. Men 11 av 12 Jubileum har tagit sig grymt bra, de växer så det knakar! En skillnad (förutom sort då) är att jag gjorde det senare annars var det exakt samma förutsättningar.

Nästa år blir det mer vid denna tidpunkt för att se om det kan vara nyckeln.
Sörgårdsnissen
P-A Albilsson: Men vad kul du har sådan ordning på dina försök! Jag måste nog oxå datera mina framöver tror jag så man vet hur länge tid de har gått osv.

Konstigt att Jubileum tog sig så markant och att det inte kom alls från de andra.

Intressant att även du noterat att klyv verkar vara det stabilaste sättet... Har bara hört fler som sagt så.

Vad det gäller okuleringarna, T-bud, så är väl sent juli och sen i augusti bäst lämpat vad jag läst på nåt ställe på internet.

Vet du eller tror att man kan okulera på rotskott eller kärnsådder som kommit upp starkt detta år?

Mina 3 t-buddar ser inte gröna ut direkt i dagsläget... kanske skulle man vattna vildstammen lite extra innan man börjat okulera in.
P-A Albinsson
Jag har ympat på små rotskott, men som sagt så har jag ju generellt lyckats dåligt med plommon (utom Jubileum då som fortsätter tokväxa 11 av 12). Men en tog sig på ett litet rotskott så uppenbarligen är det inte omöjligt. Jag har sparat en ny uppsättning rotskott som jag ska testa med nästa vår. Fast då ska jag göra några senare.
Sörgårdsnissen
hur smala rotskott har du klyv-ympat? jag har ingen erfarenhet av hur pass klena man kan ge sig på o klyva upp smile.gif
Bassam
Hej

klyv-ympat gör på två sätt:
1 sinaq snitar ska komma på varandra så måste dem samma storlek.
2 vi har tjock rotstock, vi ska ympa på två sidor, så vi behöver smalare grenar om rotstock.

H.. Bassam
Sörgårdsnissen
Bassam: tack!

med andra ord kan man klyvympa in på hur smala grenar som helst, bara dom inte är smalare en sorten som skall ympas in....

Den klenaste jag klyvympat var 3cm och där satte jag 2 ympar.

Tänkte att klyvymp kanske bör göras på såna, lite grövre grenar, för att klämma fast/åt bra, men så verkar inte fallet vara alltså...

P-A Albinsson
Jag har klyvympat på ett plommonrotskott som var knappt tjockare än ympriset och det tog sig. Så det går uppenbarligen, men jag har för dåligt underlag att säga nåt mer än så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon