Full version: Små grodor
Mia i trädgården
Vi har massor av små fina grodor i trädgården. De håller till där det är mörkt o fuktigt. Var kommer dessa grodor ifrån? Behöver de vatten/vårmark för att lägga ägg o kläckas där? Eller finns det sorter som lägger ägg i fuktig mark/trädgårdar? Det ligger en damm ca 300 m bort men det känns som en lång väg för en liten groda att hoppa för att vara i just vår trädgård när de istället för att stanna i grönområdet nära dammen.

Finns det några med grodkunskap här på Odla? flirting.gif
kerstin z5-6
Räcker ofta med en lite göl för att de ska kläckas , men visst kan de hoppa 300 m. De är mkt söta smile.gif
Själv har jag padd yngel i min damm:)
CillaM
Är ingen grodexpert men 300 meter låter inte långt ifall man är en groda. Vad jag vet så behöver de relativt stillstående vatten för att föröka sig men vad stillastående relativt är vet jag inte. Själv har jag grodor och paddor hos mig inga dammar eller drag i närheten, annat än i våtmarkerna 4-500 meter ifrån o därifrån en rejäl uppförsbacke till mig, så jag förstår inte var de kommer ifrån. Men de kanske kommer därifrån...
Gossen Ruda
Jag har inte rätt bok här man vad jag kommer ihåg så är några 100 meter inget problem för groddjuren. Som längst har man hittat paddor 2 km från lekvattnet.
Mia i trädgården
Då kommer de nog fr dammen nära huset, men det känns långt för de små små benen att hoppa. Undrar vad som driver dem att hoppa så långt när det finns gott om grönområden på väg till vår trädgård. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon