Anny
Hej!
Vad har ni för tips om hur och när jag ska klippa min Susan magnolia som tagits mycket hårt av vintern. Om skadorna orsakats av tjälen som gjorde att den inte fick vatten i våras eller om det var det enorma snötäcket vi hade här i Mälardalen som gjorde det vet jag inte. Magnolian var i alla fall täckt med väv hela vintern/våren.

Eftersom många andra buskar också tagit mycket stryk men några av de kommit igen och igång mycket sent så ville jag inte klippa magnolian förrän jag var helt säker på att den ej skulle komma igen. Frågan är nu om jag ska klippa den nu eller senare och hur jag ska klippa den i så fall. Ska jag klippa ur allt som ej har blad blir det inte mycket kvar av busken eller ska jag bara klippa in de ej bladsatta grenarna och hoppas på att de kommer igen nästa år.
Vad har ni för förslag till mig? Tacksam för svar.
Anders zon 1
Knopparna på en del lite känsligare buskar och träd verkar ha frusit i vinter/vår. Många träd och buskar (inte alla dock) klarar det genom att bryta nytt på grenarna men då grönskar dom mycket senare än vanligt. Hur det är med din magnolia vågar jag inte säga. Men om det inte kommer några nya blad i år så lär det inte komma nästa år heller. Det som är dött är dött och kommer inte att grönska igen. Det är oftast ganska lätt att undersöka om grenarna lever eller inte. Om man skrapar bort lite bark med en nagel så är det grönt och fuktigt under på grenar som lever. Döda grenar är inte gröna och ofta torra (i skugga och om det regnat kan även döda grenar vara lite fuktiga). Bryter man av en död gren brukar den knäckas lätt medan en som lever är segare. Man kan även känna på grenarna: om dom är svala och lite spänstiga så lever dom medan en död gren känns torr, varm och hård. Det är lite svårt att att förklara men prova så förstår du säkert vad jag menar.

Du bör klippa bort alla döda grenar, även om det är mycket. De kommer som sagt inte att grönska igen och det finns en risk att de döda grenarna blir inkörsport till sjukdomar.
Anny
Tack för ditt utförliga svar Anders!
Jag tror jag förstår hur du menar angående döda resp levande grenar.
Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon