Teklis
Hejsan alla, Jag är ungefär lika ny inom odling som jag är på detta forumet så jag behöver lite hjälp!

Jag har tänkt införskaffa mig ett växthus liknande denna modell http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products...ER+V%C3%A4xthus.

Tanken är att jag ska fylla den med jord och plantera diverse växligheter så att jag får en egen liten tropisk skog där inne. Vilka växter rekommenderar ni experter att jag ska använda? Behöver jag använda mig av någon slags lampa?

När jag har lärt mig hantera växterna hade jag tänkt ha ödlor i min lilla skog, finns det några saker jag bör tänka på då? Eventuellt kommer jag få byta ut växthuset mot ett riktigt terrarie.

Att ha ödlor i skogen är inget jag behöver tänka på just nu, jag vill mest bara få lite erfarenhet innan jag fortsätter. Så lampa är inget tvång ibörjan..

Hoppas ni förstår vad jag menar och att detta är genomförbart!
Tack till er som tar er tid att läsa!
malcolm
Hej och välkommen till Odla! Du skall nog inte ha för stora förhoppningar på detta lilla växthus, det alldeles för litet för att odla någonting i det. Det är mer lämpat för att driva fram plantor i eller att ha när det är dags för att avhärda plantor man drivit upp inomhus, det blir för varmt även om det finns takluckor att öppna. Ödlor känner jag inte till alls men hoppas du kommer fram till en lösning på något sätt. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
Och jag tror det går aldellse utmärkt att odla i det, och för varmt är nog ingen stor risk och är det tropiska växter så mår dom bara bra av värme och extra fukten. Kollar man måtten så har jag odlat i mycket mindre än så. Viktigt att välja växter som inte växer ur det för fort eller som går att klippa tillbaka.

Växter som passar Pilea, tropiska köttätande växter, klätterfikus, mindre annansväxter, åderblad, peperomia, små omrbunkar, små orkideer finns himla mycket egentligen.

reptiler ska du inte ha alls i det, utan då får du ha riktigt terrarium och läsa på ordenligt vad den ödla du vill ha kräver för mat, storlek på ''huset'' m.m.
Teklis
Tack för svaren, båda två!

De växterna ser spännande ut, de ska jag kolla närmre på.

Angående ödlorna är det inga problem, jag har erfarenhet av reptiler av olika slag och som jag skrev i första inlägget har jag tänkt flytta växterna till ett terrarium vid en eventuell inflyttning av ödlor. Vill få igång erfarenheten med växterna och låta de växa till sig. Jag har dock inte så stor koll på vilka blommor som kan vara direkt farliga för ödlorna.

Men det är alltså inga problem att först ha växterna utan värmelampa för att sedan ha det i terrariet med ödlorna?
johanlotta
Hej!
Jag tror inte att du direkt behöver oroa dig för vilka av de ovanstående växterna som är farliga för ödlorna. Alla dom är dessutom välbeprövade och fungerar fint med de flesta typer av ödlor/ormar/grodor. De flesta ödlor äter ju inte växter. Kanske dock skulle undvika de större köttätande växterna med kannor (Nepenhes, sarracenia mfl. ) och de klibbiga varianterna (Drosera och nån till.)
Har du däremot ett mer exotiskt växtintresse skulle jag rekommendera (som ovanstående säger) de små annanasväxterna. De allra minst kan vara svåra att få tag på, men det går att beställa (oftast från Tyskland och Danmark bla.) En personlig favorit är "Neoregelia Liliputiana". Den är liten!
Lycka Till! /Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon